Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poznań kupuje elektryczne autobusy - pierwsze pojawią się już w 2019 r.

ZEN
Autobus elektryczny Poznań testował jesienią 2017 r.
Autobus elektryczny Poznań testował jesienią 2017 r. UMP
Rozstrzygnięto przetarg na zakup autobusów elektrycznych dla Poznania. Pierwsze 21 pojazdów marki Solaris pojawi się na ulicach Poznania jeszcze przed końcem przyszłego roku.

Do tej pory w barwach MPK Poznań nie było elektrycznego autobusu, chociaż we wrześniu 2017 r. na ulicach można było się natknąć na taki pojazd. należał on jednak do Warszawy, a w stolicy Wielkopolski przechodził jedynie testy. Poznaniacy mogli nim jeździć m.in. na liniach nr 51, 63 i 74.

Teraz władze Poznania zdecydowały się na zakup 21 takich ekologicznych autobusów. Przetarg na ich budowę wygrała firma Solaris z podpoznańskiego Bolechowa. Będą to pojazdy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy, z klimatyzacją oraz drzwiami odskokowo przesuwnymi, co gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście oraz płynną wymianę pasażerów. Autobus może być ładowany za pomocą złącza typu plug-in lub z pantografu.

- Od kilku lat zakup kolejnych autobusów uzależnia się od spełniania przez nie rygorystycznych norm emisji spalin. Autobusy elektryczne to krok dalej. Pozwolą one na skuteczne zmniejszenie emisji, co przyniesie spore korzyści dla środowiska, a co za tym idzie - także dla mieszkańców - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Sześć z zamówionych autobusów będzie mieć długość 11,5-12 m, natomiast 15 będzie przegubowych o długości 17,5-18 metrów. 15 autobusów, według warunków przetargu, ma przyjechać do Poznania do 16 grudnia 2019 roku. Z kolei sześć pozostałych do 28 lutego 2020 roku.

Na zakup 15 dłuższych autobusów Poznań uzyskał dofinansowanie w ramach projektu "Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje". Będzie to 38,3 mln zł z pozyskanych wówczas prawie 107 mln zł. Dotacja na sześć krótszych autobusów pochodzi z kolei z programu "System zielonych inwestycji - Część 2 - GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny."

MPK zamierzało przeznaczyć na zakup niecałe 70 mln zł, a oferta Solarisa była wyższa o 4,2 mln zł. Brakującą kwotę dołożyli poznańscy radni, zwiększając podczas ostatniej sesji kwotę na przebudowę ronda Rataje Wieloletniej Prognozie Finansowej. Dzięki temu MPK Poznań mogło podjąć decyzję o wyborze oferty Solarisa.

21 elektrycznych autobusów, to kolejny nowy tabor komunikacji miejskiej w Poznaniu. W sierpniu rozpoczęła się dostawa 37 autobusów najnowszej generacji od firmy Solaris, które spełniają bardzo restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6. Z kolei w zeszłym tygodniu Modertrans zaprezentował tramwaj Moderus Gamma. Po otrzymaniu homologacji, w listopadzie zacznie on wozić pasażerów. Poznań kupił 50 takich tramwajów.

W ostatnich latach flota MPK wzbogaciła się też o 20 Moderusów Beta jednokierunkowych i 10 dwukierunkowych. W 2016 roku na ulice Poznania wyjechało 20 autobusów Solaris Urbino IV generacji.

Łącznie w ostatnich latach na zakup nowego taboru przeznaczono ponad pół miliarda złotych, z czego prawie 90 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.

Moderus gamma wozi poznaniaków - zobacz wideo:

Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?

Pisz do nas na: [email protected]
lub zostaw nam wiadomość na facebooku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto