(© Polskapresse)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Prawie połowa klientów poszukujących ofert sprzedaży mieszkań w Polsce planuje przeznaczyć na jego zakup kwotę do 200 000 zł. Tylko co piąty klient jest gotów wydać na lokal ponad 300 000 zł, a zaledwie co dwudziesty zainteresowany jest mieszkaniem droższym niż 450 000 zł – wynika z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego w październiku przez portal domy.pl.

200 000 zł – to maksymalna cena, za jaką planuje dokonać transakcji prawie połowa obecnych klientów na zakup mieszkań w Polsce. Przeznaczyć na M do 50 000 zł więcej gotowych jest 17,8 proc. klientów, a do 100 000 zł więcej – 12,5 proc. Łącznie klienci, którzy chcą kupić mieszkanie za kwotę nie większą niż 300 000 zł, stanowią blisko 4/5 całkowitego popytu (79,2 proc.).

Czytaj także: W wyniku negocjacji wyjściowa cena mieszkania może spaść nawet o połowę

Wg wyników badania portalu domy.pl tylko co dwunasty klient poszukujący mieszkania (8,3 proc.) planuje przeprowadzić transakcję, wydając na nią więcej niż 400 000 zł. Kwotę zbliżoną do pół miliona (ponad 450 000 zł) lub większą deklaruje zaledwie jeden na dwudziestu zainteresowanych kupnem.

Dane te wyglądają zupełnie inaczej, gdy pod lupę weźmiemy mniejsze grupy złożone z klientów zamierzających kupić mieszkanie w którymś z największych polskich miast. Nie jest zaskoczeniem, że najbardziej równomiernie pod względem planowanych wydatków na cele mieszkaniowe rozkładają się preferencje klientów poszukujących ofert w Warszawie. Blisko 15 proc. z nich zamierza dokonać zakupu za kwotę do 200 000 zł. Większy o maksymalnie 100 000 zł wydatek planuje prawie co trzeci klient (32,4 proc.), a od 300 000 do 400 000 zł za mieszkanie gotów jest zapłacić co czwarty (27,7 proc.).

Co ważne – Warszawa, nie dość, że cieszy się największym spośród badanych miast popytem, może się też poszczycić największym odsetkiem klientów szukających najdroższych mieszkań. Jak wynika z badania portalu domy.pl ponad 1/4 klientów planuje kupić lokal za ponad 400 000 zł właśnie w stolicy.

Czytaj także: Rynek pierwotny kontra rynek wtórny - jakie mieszkania kupujemy chętniej?

Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w oddalonej zaledwie o godzinę jazdy autostradą A2 Łodzi. Spośród klientów zainteresowanych zakupem własnego M w tym mieście, aż 60,7 proc. planuje wydać na realizację tego celu nie więcej niż 150 000 zł. Wraz z chętnymi na zakup i dysponującymi kwotą maksymalnie o 100 000 zł większą (do 250 000 zł) wyczerpują oni ponad 90 proc. całkowitego popytu w tym mieście.

Warto zauważyć, że 250 000 zł to znamienna kwota dla rynku mieszkaniowego w analizowanych miastach. Planuje się w niej zmieścić połowa klientów szukających obecnie mieszkania w Krakowie, prawie 2/3 klientów w Poznaniu (63,2 proc.) i Wrocławiu (63,4 proc.) i aż 3/4 klientów w Gdańsku (75 proc.).

Wyraźnie więcej, tj. pow. 450 000 zł, planuje wydać na mieszkanie w Warszawie niemal 1/5 klientów, w Krakowie – 12,1 proc., we Wrocławiu – 2,2 proc., a w Łodzi... mniej niż jeden na stu badanych. Łącznie w skali całego kraju zakupem mieszkania za ponad 450 000 zł zainteresowany jest co dwudziesty klient.

Zobacz też: Na rynku pierwotnym kupisz większe mieszkanie

Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!