Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opony premium, czy budżetowe? Jak wybrać dobre zimówki

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
O wyborze modelu opony kierowcy najczęściej decydują na podstawie ceny. Tymczasem nie zawsze jest tak, że droższy produkt będzie najlepszy. Często jednak nie opłaca się oszczędzać.

Wybór opon należy zacząć od dobrania prawidłowego rozmiaru. W tej kwestii należy stosować się do zaleceń producenta samochodu, który przewidział dla niego odpowiedni indeks prędkości i nośności. Tych parametrów należy się trzymać. Można natomiast zastanowić się nad wyborem innego rozmiaru. Warunek? Zamiennik musi być dobrany fachowo, aby koła nie ocierały o nadwozie a licznik nie przekłamywał wskazań.

– I tak np. dla 225/45/17 alternatywą będzie opona 205/55/16. Z kolei tę ostatnią można zamienić na 195/65/15, ale pod warunkiem, że konstrukcja samochodu pozwala na montaż mniejszej felgi. Częstsze są oczywiście zamiany na opony o większej średnicy – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta Oponeo.pl.

Średnica koła z zamiennikiem opony i felgi nie powinna zbyt mocno odbiegać od średnicy przewidzianej przez producenta auta. Przyjmuje się, że powinna się mieścić w przedziale plus 1,5 proc/minus 2 proc. wzorcowej.

Należy jednak pamiętać, że decydując się na opony o mniejszej średnicy trzeba będzie zainwestować w drugi komplet obręczy. Zdaniem ekspertów Oponeo.pl, szczególnie zimą ma to jednak sens. Mniejsze koło to najczęściej węższa opona, która lepiej poradzi sobie z jazdą po śniegu. Szczególnie, jeśli samochód nie rozwija dużych prędkości i nie potrzebuje ponadprzeciętnej przyczepności.

Różne bieżniki
Drugą istotną kwestią jest dobór odpowiedniego bieżnika. Do wyboru mamy opony kierunkowe, symetryczne i asymetryczne. Bieżnik symetryczny charakteryzuje się takim samym ułożeniem bloczków po obu stronach opony. Dzięki temu ogumienie można montować w dowolny sposób, żonglując oponami pomiędzy wszystkimi kołami . Takie modele są najtańsze w produkcji, a ponieważ nie stosuje się w nich wyszukanych rozwiązań technologicznych, najbardziej zaleca się je właścicielom małych i słabych aut albo pojazdów dostawczych.

- Drugi rodzaj to opony asymetryczne, charakteryzujące się bieżnikiem ułożonym inaczej po obu stronach. Na obrzeżu jest informacja o sposobie montażu, który nie jest tu dowolny. Możliwości podmiany między kołami po sezonie są zatem ograniczone – mówi Filip Fischer.

W takich oponach bok oznaczony napisem „outside” musi być zamontowany od zewnętrznej strony samochodu. Ta część opony jest wyposażona w bieżnik odpowiadający za odprowadzenie wody. Z kolei część zewnętrzna to większe klocki czuwające nad przyczepnością samochodu.

W oponach zimowych najczęściej stosuje się bieżnik kierunkowy. Kierunek toczenia jest tu także zaznaczony na boku opony, ale nie jest istotne, czy zamontujemy ją na kole z lewej, czy z prawej strony pojazdu. Nacięcia układają się w kształt litery „V”. Takie ułożenie pozwala im najlepiej odprowadzać śnieg i wodę, co zapewnia najlepszą przyczepność.

Trzy przedziały cenowe
Najtańsza propozycja to opony budżetowe. Poleca się je kierowcom, którzy w ciągu roku pokonują niewielkie przebiegi i jeżdżą głównie po mieście. Takie ogumienie nie zapewnia maksymalnych osiągów w kwestii bezpieczeństwa i osiągów, ale w zupełności wystarczy do samochodów segmentu A i B, które nie rozwijają dużych prędkości. W segmencie ekonomicznym można wybierać głównie między produktami krajowymi z Dębicy i Olsztyna oraz oponami marek Barum i Matador.

Opony klasy średniej to produkty najczęściej wybierane, ze względu na korzystny stosunek ceny do jakości.

- Charakteryzują się lepszymi osiągami, nadają się do jazdy w mieście i trasie. Polecamy je właścicielom samochodów klasy kompaktowej i średniej. Brakuje im nieco do sportowych osiągów, ale dobrze sprawdzają się kierowcom o umiarkowanym stylu jazdy – wyjaśnia Filip Fischer.

W tym segmencie wiodącymi markami są Kleber , Fulda, Uniroyal, i Firestone.

Najdroższy wybór to opony segmentu premium, w którym prym wiodą Goodyear, Pirelli, Michelin, Continental i Dunlop. Takie ogumienie jest najdroższe, ale kierowca płaci za najnowocześniejsze technologie i materiały.

– Warto na nie postawić, kiedy jeździ się dużo i często pokonuje się dalekie trasy poza miastem. To idealne rozwiązanie dla kierowców jeżdżących szybko, dysponujących mocnymi samochodami – mówi Filip Fischer.

Warto pamiętać, że marki budżetowe i klasy średniej należą do tych samych koncernów co marki premium. Dlatego tańsze opony to często modele klasy premium, tyle że sprzed wielu lat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na radomsko.naszemiasto.pl Nasze Miasto