Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ominiemy Pabianice - pierwszy odcinek S14 w listopadzie 2011

Marcin Darda
Łódzki ring autostradowy
Łódzki ring autostradowy Polska Dziennik Łódzki
W Szynkielewie rozpoczęła się w poniedziałek budowa obwodnicy Pabianic. Obwodnica jest fragmentem planowanej trasy S14 i pierwszym w woj. łódzkim odcinkiem trasy ekspresowej wybudowanym od podstaw (między Piotrkowem a Rawą trwają roboty przy trasie S8, ale tam trasa jest "przystosowywana" do parametrów ekspresowej).

Między Pabianicami a Łodzią powstanie 15,2 km drogi , która zachodnimi krańcami Pabianic dotrze do planowanego węzła Lublinek. Ten odcinek to trasa ekspresowa, tzn. będzie miały po dwa szerokie na 3,5 m pasy ruchu w każdą stronę (z możliwością dobudowania w przyszłości trzeciego) i pasy awaryjne po 2,5 m.

Przy węźle Lublinek zacznie się budowa łącznicy nazwanej Drogą Krajową nr 14Bis, która odłączy się od S14 i pobiegnie na wschód między północną granicą Ksawerowa a Portem Łódź i wepnie się jako estakada w ul. Pabianicką w Łodzi.

Na tym etapie inwestycji powstaną trzy węzły drogowe: Rypułtowice, Pabianice i Dobroń, wybudowanych zostanie m.in. 11 wiaduktów, jeden most i jedno przejście dla zwierząt. Wzdłuż drogi staną ekrany dźwiękochłonne. Budowa raczej nie skomplikuje ruchu drogowego, bo obwodnica Pabianic budowana jest w szczerym polu.

Po wybudowaniu obwodnica ulży mieszkańcom Pabianic. Z miasta zniknie ruch tranzytowy tirów. Przez Pabianice pojadą tylko ciężarówki do Bełchatowa i dalej na południe, a przez Ksawerów te z kierunku sieradzkiego na Rzgów i odwrotnie.

Nową obwodnicą będą mogły pojechać najcięższe samochody, bo drogę wykonawca przystosuje do obciążenia 11,5 tony na oś ciężarówki. Liderem konsorcjum, które wykona tę inwestycję, jest Hermann Kirchner Polska.

Budowa obwodnicy kosztować będzie prawie 513,7 mln zł, trasa do ruchu oddana ma być w listopadzie przyszłego roku. W poniedziałek przy lekkim deszczu pierwszy szpadel pod obwodnicę wbił minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, który w Łodzi bywa coraz częściej i trudno nie odnieść wrażenia, że resort infrastruktury przeniósł się do Łodzi.

Niedawno minister Grabarczyk szpadel wbijał pod łódzkie odcinki autostrady A1 (Sójki-Kotliska oraz Piątek-Stryków), a wcześniej pod budowę autostradowego węzła Stryków, gdzie spotkają się autostrady A1 i A2.

- Po prostu aż tyle tu budujemy - tłumaczył minister swą aktywność w okolicach Łodzi.

W poniedziałek Grabarczyk zapowiedział swoje kolejne przyjazdy do Łodzi. Dodał, że w sierpniu powinna ujrzeć światło dzienne decyzja środowiskowa dotycząca dalszych fragmentów trasy ekspresowej S14, która ma być zachodnią obwodnicą Łodzi.

Trasa S14 łączyć będzie planowaną drogę S8 Warszawa-Wrocław z autostradą A2 i drogą nr 1 w okolicach Emilii.

Dwie trasy ekspresowe i dwie autostradowe mają zamknąć tzw. łódzki ring autostradowy. Kiedy? Budowa A1 na południe od Strykowa ma się zakończyć w 2013 r., odcinek Stryków - Konotopa na autostradzie A2 jeszcze przed piłkarskim turniejem Euro 2012.

Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad stwierdził w poniedziałek, że całość trasy S14 powinna być oddana do użytku najpóźniej w 2014 r. Ekspresowa droga S8 powinna stać się faktem rok później i jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, za pięć lat Łódź będzie miała swój ring. Bezpłatny, bo minister Cezary Grabarczyk diametralnie zmienił stanowisko i w czerwcu zapowiedział, że autostrady, będące również obwodnicami miast, będą w Polsce odcinkami bezpłatnymi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto