Odchudzanie bez efektu jo-jo

abcZdrowie.plZaktualizowano 
Odchudzanie przynosi efekty, ale nie zawsze utrzymują się one dłużej niż przez kilka tygodni. Co zrobić, by koniec diety nie stał się początkiem wzrostu masy ciała?

Gdy wskazówka wagi spada, a obcisłe dotąd ubrania stają się coraz luźniejsze, motywacja do odchudzania jest na wysokim poziomie. Łatwiej jest nam unikać żywieniowych pokus i trzymać się zaleceń diety. Niestety, po osiągnięciu upragnionej wagi zapał do zdrowego odżywiania zaczyna gwałtownie maleć. Coraz częściej robimy odstępstwa od diety i rzadziej zaglądamy na siłownię. Nic więc dziwnego, że masa ciała zamiast utrzymywać się na stałym poziomie, zaczyna stopniowo rosnąć.

Skąd bierze się efekt jo-jo?

Mianem efektu jo-jo określa się wahania masy ciała po okresie odchudzania. Jeśli waga zaczyna rosnąć, a liczba nowo nabytych kilogramów przekracza 10% masy ciała w chwili zakończenia odchudzania, czas spojrzeć prawdzie w oczy – efekty diety zostaną wkrótce zaprzepaszczone. Nietrudno odgadnąć, co jest tego przyczyną: nadmierna kaloryczność posiłków przy zbyt niskim stopniu aktywności fizycznej. Efekt jo-jo ma swoje źródło również w błędach żywieniowych w okresie odchudzania. Jeśli dieta była bardzo restrykcyjna, a rezygnacja z kalorycznych, choć wartościowych pod względem odżywczym produktów (sery, mięso, orzechy itp.) doprowadziła do niedoboru składników odżywczych, potrzeba uzupełnienia braków nasila uczucie łaknienia. Nie sposób wówczas powstrzymać się od jedzenia zakazanych wcześniej pokarmów.

Jak uniknąć efektu jo-jo?

Odchudzanie nie musi zakończyć się ponownym wzrostem wagi – do efektu jo-jo możemy nie dopuścić, stosując się do kilku prostych zasad:

- W trakcie diety ogranicz spożycie słodyczy i ulubionych przekąsek, ale nie rezygnuj z nich całkowicie – świadomość, że są na liście zakazanych produktów sprawi, że zaczniesz mieć na nie jeszcze większą ochotę.

- Dbaj o urozmaicenie jadłospisu – pamiętaj, że jesz nie tylko po to, aby zaspokoić głód! Oprócz kalorii żywność dostarcza twojemu organizmowi cennych składników odżywczych, które mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania wszystkich narządów.

- Postaw na dobre nawyki: regularne pory posiłków, lekkostrawne dania, oszczędne użycie soli, niesłodzenie herbaty i kawy, zastąpienie napojów gazowanych wodą itp.

- Pamiętaj, że sama dieta nie wystarczy, by utrzymać prawidłową wagę. Konieczne są również ćwiczenia fizyczne. Nie tylko pomagają w redukcji tkanki tłuszczowej, ale także poprawiają wygląd ciała. Ćwicząc, zyskujemy szczupłą i zgrabną sylwetkę, a skóra staje się bardziej jędrna. Rodzaj aktywności ruchowej warto dobrać do swoich preferencji. Jeśli lubisz sporty zespołowe, samotne bieganie może okazać się zbyt monotonne. Rób to, co lubisz, a motywacja do ćwiczeń nie będzie maleć.

- Spożywaj nie mniej niż 1500 kalorii dziennie. Zbyt niska podaż kalorii w okresie odchudzania to prosta droga do efektu jo-jo – na koniec kuracji odchudzającej organizm będzie domagał się rekompensaty za tygodnie wyrzeczeń, a pokusa w postaci pizzy, kebabu i czekolady może okazać się nie do przezwyciężenia.

- Wysypiaj się – zbyt krótki sen powoduje zwolnienie tempa przemiany materii. Po przebudzeniu czujesz się niewyspany i chętniej sięgasz po kaloryczne przekąski – przy powolnym metabolizmie to prosty przepis na wzrost masy ciała.

Efekt jo-jo to niemiła niespodzianka po tygodniach lub miesiącach odchudzania. Czas spojrzeć prawdzie w oczy – wzrost wagi po kuracji odchudzającej nie bierze się znikąd. Nie możemy liczyć na utrzymanie wymarzonej masy ciała, jeśli zaniedbujemy ćwiczenia, codziennie raczymy się słodyczami i nie stronimy od kalorycznych dań typu fast food. To od nas samych zależy, czy z efektów diety będziemy cieszyć się tydzień, czy całe życie.

Partnerem serwisu jest

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

2014.01.30 19:29:30

Ja się w swoim odchudzaniu wspomagam preparatem figura detox i no-apetite. Bardzo polecam, bo herbatka detox oczyszcza organizm, a saszetki no-apetite pomagają zmniejszyć łaknienie. Jestem dopiero na początku, ale to co zauważyłam na pewno, to że mam więcej energii, lepsze samopoczucie i jakaś taka lżejsza się czuję :)

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3