Nowy dworzec Łódź Fabryczna coraz bliżej. Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła protest w sprawie przetargu |
Dzisiaj (18 sierpnia) podpisano umowę na budowę nowego dworca wraz z multimodalnym węzłem komunikacyjnym. Umowę na dworcu Łódź Fabryczna klika minut po 14 w obecności tłumu dziennikarzy i łodzian podpisały wspólnie zainteresowane strony.
Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, prezes zarządu PKP PLK Zbigniew Szafrański, członkowie zarządu PKP PLK Alina Gierdyś, Paweł Olczyk i Romuald Bosakowski, skarbnik miasta Krzysztof Mączkowski i prezes zarządu firmy Torpol Tomasz Sweklej. Na uroczystość nie przybył minister Cezary Grabarczyk, który prowadzi negocjacje z związkowcami Przewozów Regionalnych w Warszawie.
- Do ostatniej chwili był ten moment niepewności, bo procedury zamówień publicznych są niekiedy nieobliczalne. W tym momencie jestem już spokojna i wiem, że firma, która wygrała spisuje się dobrze przy innych inwestycjach. To dobrze wróży tej inwestycji - mówiła dziennikarzom po uroczystości prezydent Zdanowska.
Nowy dworzec Łódź Fabryczna to największa inwestycja w Polsce od wielu lat |
Co podpisanie umowy oznacza dla pasażerów? Za dwa miesiące - 16 października dworzec Łódź Fabryczna ma zostać zamknięty i oddany pod opiekę wykonawcy. Ten od dnia dzisiejszego będzie miał 42 miesiące na oddanie inwestycji w całości. Pierwsze prace budowlane mogłyby ruszyć już na wiosnę przyszłego roku.
- Udało się doprowadzić do skutecznego finału tę umowę, która jest kluczowa dla samej Łodzi i całej Polski. Dworzec w Łodzi znajdzie się na przecięciu szlaków kolejowych wschód-zachód i północ-południe. Są szanse, żeby Łódź stała się węzłem przesiadkowym przemierzających Polskę we wszystkie strony - tłumaczył Zbigniew Szafrański, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Obiekt składający się z czterech peronów i ośmiu torów zlokalizowany zostanie 16,5 metra pod ziemią. Nad dworcem PKP znajdować się będzie dworzec autobusowy PKS, a na powierzchni centralny punkt przesiadkowy dla komunikacji miejskiej. W ramach projektu wykonany zostanie również system parkingów "Park&Ride" oraz pierwszy w Łodzi parking dla rowerów "Bike&Ride".
**Do nowego podziemnego dworca dojedziemy całkowicie zmodernizowanymi ulicami Polskiej Organizacji Wojskowej, Składową i Węglową. Wokół inwestycji zostaną przebudowane także linie tramwajowe, a jedna z nich w przyszłości pojedzie w dawnym śladzie torów kolejowych - na Radiostację.
Inwestycję za kwotę 1,75 mld złotych zrealizuje polsko-włoskie konsorcjum firm**: Torpol Poznań, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Zawiercie oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki. Zaproponowana cena jest niższa o 550 mln złotych, od kosztów wyliczonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jedno jest pewne. Przez najbliższe trzy lata przejazd przez centrum Łodzi będzie bardzo trudny. Wiele linii tramwajowych i autobusowych zmieni swoje trasy na czas inwestycji.
Czytaj więcej o
dworcu Łódź Fabryczna:
Matura 2011 poprawkowa | Perseidy 2011|Koncerty w Łodzi | Kolory ulic Łodzi | Konkursy | Widzew Łódź | ŁKS Łódź|PKP - rozkład jazdy| Baseny i kąpieliska| Regiopedia |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?