Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe przepisy dotyczące szkolenia kierowców

Agnieszka Jasińska, (opr. dem)
Kursant pozna tajniki prawidłowego trzymania kierownicy fot. Grzegorz Gałasiński
Kursant pozna tajniki prawidłowego trzymania kierownicy fot. Grzegorz Gałasiński Grzegorz Gałasiński
Instruktorzy nauki jazdy w Łodzi będą musieli przestrzegać nowych wytycznych w trakcie szkolenia kierowców. Rozporządzenie ministra transportu w sprawie szkolenia osób ubiegających się o prawo jazdy zostało właśnie opublikowane w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie w styczniu. Autoszkoły nie zostawiają na instrukcji suchej nitki.

W nowym rozporządzeniu ministerstwa czytamy: "Przy skręcie w prawo należy ułożyć prawą rękę na umowną godzinę 12 na kierownicy, na taką wysokość, aby po wykonaniu skrętu prawa ręka znalazła się na wysokości umownej godziny 3 na kierownicy. Fotel należy odsunąć jak najdalej do tyłu, tak jednak, aby lewą nogą można było swobodnie wcisnąć pedał sprzęgła. Oparcie należy ustawić tak, aby ręką można było sięgnąć do umownej godziny 12 na kierownicy bez odrywania pleców od oparcia".

Mieczysław Karbowańczyk, właściciel i instruktor szkoły jazdy w Łodzi uważa, że rozporządzenie zostało napisane tak, jakby szkoleniu poddawane były jednowymiarowe i jednakowo zaprogramowane roboty. Tymczasem trzeba szkolić wysokich i niskich, chudych i tęgich, ludzi o różnych zdolnościach manualnych. W rozporządzeniu powtarzane są uwagi dotyczące m.in. sposobu trzymania kierownicy. Nie wolno na przykład w trakcie manewrów kręcić kierownicą jedną ręką. Ja zgodnie z tą instrukcją prowadzę samochód w sposób nieprawidłowy, ponieważ w trakcie manewrów kręcę kierownicą jedną ręką. Najsmutniejsze jest to, że w arkuszu przebiegu części praktycznej egzaminu jest rubryka, która nazywa się "Respektowanie zasad techniki kierowania pojazdem" i gwarantuję, że znajdą się egzaminatorzy stawiający ocenę negatywną za, na przykład, niechwytanie prawą ręką za fotel pasażera w trakcie jazdy do tyłu po prostej - tylko jak to ma zrobić osoba o zaokrąglonej figurze i krótkich rękach?

Łukasz Kucharski, dyrektor WORD w Łodzi na temat zmian mówi, że nowe przepisy mają poprawić szkolenie kierowców. Egzaminatorzy mają swoją instrukcję i nie ma się czego obawiać, bo ona zmierza w kierunku liberalizacji. Egzaminy mają być przeprowadzane w przyjemniejszej atmosferze.

Z rozporządzenia ministra transportu dowiemy się także m.in., jak prawidłowo pokonywać zakręty. "Jeżeli po prawym zakręcie następuje zakręt lewy, to wychodząc z prawego zakrętu, nie należy wracać do osi jezdni, bo nie odpowiada to prawidłowemu wejściu w zakręt lewy"- czytamy. I dalej: "Tak więc wychodząc z prawego zakrętu, należy pozostać przy prawej krawędzi, bo z tej pozycji będzie rozpoczynany skręt w lewo".

Kursant będzie musiał też odpowiednio zmieniać bieg z pierwszego na drugi: "Otwarta dłoń prawej ręki prowadzi dźwignię przy lewej krawędzi w linii prostej - z zaakcentowaniem przejścia przez bieg neutralny".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto