Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejka wąskotorowa w Rogowie

Marcin Bereszczyński
Wszystko zaczęło się prawie sto lat temu podczas mroźnej zimy 1915 roku. Wtedy to dowództwo pruskiej armii podjęło decyzję o budowie wojskowej kolei od stacji w Rogowie na trasie Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej w stronę linii frontu.

Wówczas na pół roku front niemiecko-rosyjski zatrzymał się wzdłuż rzek Bzury, Pilicy i Rawki. Strona pruska postanowiła usprawnić zaopatrzenie wojska i zbudować linię kolejową. Ta powstała błyskawicznie. Prace rozpoczęły się 28 lutego 1915 roku. Do 22 marca zbudowano linię o długości 48 km od Rogowa do Białej Rawskiej. Obecnie w zabytkowych wagonikach można podróżować po tej trasie całymi rodzinami. Każda przejażdżka wiąże się ze zwiedzaniem i wspólnym ogniskiem z kiełbaskami.

Zanim rodzinne wycieczki stały się możliwe, rogowska wąskotorówka stanęła w obliczu likwidacji, a wagoniki i lokomotywy przeznaczono na złom. Taką decyzję podjęło PKP w 2001 roku. Zabytkową kolejkę uratowali pasjonaci z Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych. Od 2002 roku stali się głównym operatorem Kolei Wąskotorowej Rogów-Biała Rawska, a od roku 2003 fundacja uruchomiła pierwsze regularne kursy dla turystów. Od tej chwili rogowska wąskotorówka stała się jedną z atrakcji regionu łódzkiego.

Miłośnicy wąskotorówki nie tylko dali nowe życie wagonikom, ale postanowili utworzyć nietypowe muzeum. Do Rogowa zaczęły trafiać ciuchcie i wagoniki z likwidowanych wąskotorówek z całego kraju. Niektóre wagony, które trafiły do fundacji, były tak zniszczone, że przywrócenie ich do użytku trwało kilka lat. Remontowali je członkowie fudacji poświęcając wolny czas i własne pieniądze.

Wiele lokomotyw udało się uratować przed złomowaniem. Tak było niedawno z lokomotywą spalinową służącą niegdyś w cukrowni w Tucznie. Została wystawiona na przetarg. Członkom fundacji udało się przelicytować złomiarzy o 500 zł. Wygrali przetarg z siedmioma firmami złomiarskimi. Zapłacili około 15 tys. zł.

Fani wąskotorówki poświęcają też dużo czasu śledzeniu portali aukcyjnych, na których pojawiają się unikatowe części wagoników, które są niezbędne przy remoncie taboru. Nieustannie muszą też konserwować i oczyszczać torowisko. Jest to trudne, bo tory ciągle są rozkradane przez złomiarzy. Mimo kłopotów finansowych fundacji kolejka kursuje. Trasa długości 49 km jest najdłuższą czynną linią wąskotorową w kraju.

* * * * *

Rozkład jazdy Rogowskiej Kolei Wąskotorowej

Regularne kursy wąskotorówki odbywają się w każdą niedzielę aż do 25 września. Pociągi do Jeżowa odjeżdżają ze stacji Rogów Wąskotorowy o godz. 11.25. Powrót o godz. 13.07. Bilet w obie strony kosztuje 12 zł, ulgowy 8 zł. W ramach przejazdu organizowane jest ognisko na stacji w Jeżowie. Kiełbaski, kaszankę, pieczywo i napoje są do nabycia na stacji w Jeżowie.

Pociąg do Głuchowa odjeżdża o godz. 13.25. Powrót o godz. 16.42. Bilet normalny kosztuje 18 zł, ulgowy 12 zł. W ramach przejazdu pasażerowie zwiedzają późnobarokowy kościół w Głuchowie. W Jeżowie odbywa się ognisko.

13 sierpnia zorganizowana zostanie akcja "Pociągi do zabytków". Kolejka dojedzie aż do Białej Rawskiej. Odjazd o godz. 11.25, powrót o godz. 18.37. Bilety w cenie 30 i 20 zł. W trakcie zwiedzanie ruin zamku i kościoła w Rawie Mazowieckiej i drewnianego kościółka w Boguszycach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto