Są wytyczne, jak ułatwić życie rowerzystom, ale urzędnicy ich nie stosują |
System roweru miejskiego z powodzeniem funkcjonuje już od czerwca tego roku we Wrocławiu, a od trzech lat w Krakowie. W Łodzi wszelkie próby wprowadzenia roweru miejskiego kończyły się niepowodzeniem między innymi ze względu na procedury przetargowe. Taki system to nic innego jak wypożyczalnia jednośladów, z których mogą skorzystać nie tylko mieszkańcy, ale także i turyści do poruszania się po mieście.
Czy łodzianie mają szanse w niedalekiej przyszłości skorzystać z takiego rozwiązania? Pomimo problemów Urząd Miasta Łodzi z roweru miejskiego rezygnować w przeszłości nie chce. - W 2009 roku był konkurs na zasadzie dialogu konkurencyjnego. To były prezentacje, ale nie było w budżecie na to pieniędzy. Na pewno nie jest tak, że miasto zrezygnowało z tego pomysłu. Kupujemy stojaki, robimy dokumentację na kolejne ścieżki rowerowe - mówi Marcin Masłowski, zastępca rzecznika prezydenta Łodzi.
Zapytaliśmy przedstawicieli operatora Wrocławskiego Roweru Miejskiego jak to wyglądało tam. - Na przykładzie Wrocławia można oszacować koszty uruchomienia takiego systemu. Wrocławski Rower Miejski, składający się z 17 stacji oraz 140 rowerów kosztował ok. 1,1 mln złotych - tłumaczy Grzegorz Gałuszka z firmy Next Bike Polska. Zapytałem czy firma planuje uruchomienie takiego systemu w Łodzi. - Wrocławski sukces zachęca nas do podejmowania rozmów z samorządami oraz przedsiębiorcami na temat uruchamiania podobnych projektów w innych miastach - skomentował.
W Łodzi mógłby powstać podobny system, jak ten we Wrocławiu |
Grzegorz Gałuszka nie chciał ostatecznie potwierdzić, ani zaprzeczyć, iż prowadzone są rozmowny z przedstawicielami Łodzi. Jednak powiedział, iż o takich inwestycjach można mówić dopiero wiosną wraz z rozpoczęciem sezonu rowerowego i w miarę stabilną pogodą.
Rower miejski będzie nieatrakcyjny?
Mimo, iż systemy roweru miejskiego są bardzo popularne w Europie i myślą o nich co raz częściej włodarze kolejnych polskich miast. Przedstawiciele łódzkiego środowiska rowerzystów zalecają rozwagę.
- Priorytetem powinna być infrastruktura przyjazna rowerzystom, którzy już teraz decydują się jeździć rowerami. Mam tu na myśli nie tylko drogi rowerowe, ale także tworzenie stref tempo-30, dróg z ograniczonym dostępem dla samochodów itp. Dopiero później należy wpuszczać na taką infrastrukturę rowerzystów okazjonalnych. Bez spełnienia tych warunków, rower miejski będzie nieatrakcyjny - tłumaczy Hubert Barański z Fundacji Fenomen.
Jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową, to w tym roku nie można liczyć na rewelacje. Choć w kasie Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi jest zarezerwowana kwota 4 mln złotych, to nie powstanie żadna nowa droga rowerowa.
Czytaj więcej o
rowerach w Łodzi:Specjalna audycja radiowa podczas majowej Masy KrytycznejPółkolonie w Łodzi | Wygraj 500 zł|Koncerty w Łodzi | Kolory ulic Łodzi | Konkursy | Widzew Łódź | ŁKS Łódź|PKP - rozkład jazdy| Baseny i kąpieliska| Regiopedia |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?