W poniedziałek ruszają spotkania dla mieszkańców. Urzędnicy będą opowiadali o zmianach w gospodarce odpadami po 1 lipca. Spotkania zostaną zorganizowane dla wszystkich dzielnic i potrwają do 22 marca.
Tego samego dnia upływa czas na składanie ofert w przetargu na "Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie miasta". Postępowanie zostało ogłoszone we wtorek. Katowicki magistrat ma zamiar podpisać z wybraną firmą umowę na okres od 1 lipca tego roku do 30 czerwca 2017 r. Szacuje, że zapłaci jej ponad 245 mln zł! Będzie ona musiała odbierać odpady z ok. 18.400 budynków mieszkalnych (szacunki GUS).
Przypomnijmy: od 1 lipca wchodzą w życie zapisy tzw. ustawy śmieciowej. Od tej daty obowiązek odbioru śmieci od mieszkańców spada na samorząd. To miasto zleca odbiór odpadów z całych Katowic firmie wybranej w drodze przetargu. I to miastu za śmieci będą płacili właściciele nieruchomości zamieszkałych, czyli wspólnoty, spółdzielnie oraz właściciele domów jednorodzinnych. Wcześniej właściciele nieruchomości na własną rękę wybierali firmę odbierającą odpady i podpisywali z nią indywidualne umowy. Z tym już koniec.
Przetarg na odbiór odpadów wygra firma, która zaproponuje miastu najniższą cenę. Będzie musiała nie tylko wywozić śmieci, ale także dostarczyć (w przypadku worków dostarczać) do nieruchomości pojemniki i worki, w różnych kolorach (brązowy - odpady biodegradalne; niebieski - papier; różowy - metale, zielony - szkło, żółty - tworzywa sztuczne; czarny - zmieszane odpady). I tak np. worków w różnych kolorach będzie musiała zapewnić po 168 000 na rok, a pojemników 120 litrowych - 10 850 sztuk (na cały okres umowy).
Ta sama firma będzie odpowiedzialna za uruchomienie czterech punktów zbiórki odpadów wielkogabarytowych, ale też leków, baterii, itp. w mieście.
Częstotliwość odbioru odpadów dla poszczególnych nieruchomości oraz liczbę przysługujących w danym okresie worków na śmieci, ustaliło już miasto. Harmonogram będzie mógł być zmieniany i ma być uzależniony od ilości wytwarzanych odpadów w danej nieruchomości, ale generalna zasada jest taka, że ich odbiór w zabudowie jednorodzinnej ma następować nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie; a w zabudowie wielorodzinnej nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu.
Przypomnijmy, że zgodnie z decyzją Rady Miasta w Katowicach obowiązują dwie stawki opłat: 14 zł miesięcznie w przypadku segregowania odpadów, albo 20 zł - jeśli odpady nie są segregowane. Każda z nich jest od osoby!
Do końca marca właściciele nieruchomości mają czas na składanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jeśli tego nie zrobią, urząd sam wyliczy wysokość opłaty. Jak ją wyliczyć, gdzie zdobyć deklaracje oraz jak po 1 lipca nie zginąć pod górą śmieci? Czytajcie w piątkowym wydaniu Kocham Katowice, dodatku do Dziennika Zachodniego.
Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?