Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kasa na odnowę łódzkich pociągów i przystanków

Marcin Darda
Za rok będzie jeździć siedem odnowionych składów
Za rok będzie jeździć siedem odnowionych składów fot. Grzegorz Gałasiński
Tym razem obyło się bez kompromitacji. Zarząd województwa łódzkiego zatwierdził wniosek podległych mu urzędników o dofinansowanie unijną kasą modernizacji czterech pociągów.

Dzięki temu Urząd Marszałkowski dostanie 25,3 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na odnowienie czterech składów, które pojadą w barwach łódzkiego zakładu Przewozów Regionalnych. Województwo ma już trzy takie składy. To "dzieci" Witolda Stępnia (PO), marszałka województwa, który nigdy nie krył, że lepiej zapłacić mniej i wyremontować stary pociąg, niż przepłacać za nowy. Wielkiej różnicy i tak nie ma, nawet biorąc pod uwagę, że jeden ze zmodernizowanych w pierwszym miesiącu eksploatacji bawił na przeglądach aż 11 razy. Ale tylko w pierwszym, potem kłopoty - jak zapewniają Przewozy Regionalne - się skończyły.

Suma, którą dostanie województwo na te cztery modernizacje, jest o 69 tys. zł niższa niż w pierwotnym wniosku, ale marszałek i tak powinien być zadowolony. W grudniu wniosek dotyczący tego projektu, a napisany przez marszałkowski departament infrastruktury odrzucili urzędnicy z departamentu ds. regionalnego programu operacyjnego w tym samym urzędzie. Zawierał błędy i nie przeszedł oceny formalnej. Rozpisano więc drugi konkurs. Po marszałkowskim biurowcu chodziła co prawda plotka, że marszałek zatrudnił eksperta, który wskaże urzędnikom błędy, ale marszałkowskie biuro prasowe te złośliwości dementuje, twierdząc, że urzędnicy sami naprawili swoje błędy.

Odnowione składy na tory wyjadą prawdopodobnie już w przyszłym roku. Konieczny będzie jednak wkład samorządu województwa - 11 mln zł.

W grudniu 2010 r. odrzucono również wniosek PKP Polskich Linii Kolejowych, ale teraz wszystko poszło już zgodnie z intencjami wnioskodawców.

Kolejarze dostaną ponad 40,6 mln zł na modernizację przystanków przy trasie budowanej przez marszałka Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

W grę wchodzi przebudowa dziewięciu przystanków (Grotniki, Chociszew, Smardzew, Glinnik, Stryków, Swędów i Głowno oraz Zgierz Północ i Zgierz Kontrewers), przeniesienie i przebudowa jednego (Bratoszewice) oraz budowa siedmiu z nowych (Radogoszcz Wschód, Pabianicka oraz Dąbrowa w Łodzi, Zgierz - Jaracza, Ozorków Nowe Miasto, Glinnik Wieś oraz Domaniewice Centrum). Wszędzie tam powstaną nowe perony.

PKP PLK w automatyczną sygnalizację wyposaży dziewięć przejazdów kolejowych. Wszystko ma być gotowe w 2013 r., ale aby tak się stało, kolejarze z własnej kiesy będą musieli dorzucić około 18 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto