Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak będzie wyglądał rynek im. Kobro w Nowym Centrum Łodzi?

Marcin Bereszczyński
W czwartek przedstawiona została koncepcja rynku im. Kobro, który połączy kompleks EC1 z dworcem Łódź Fabryczna. Pod rynkiem powstanie parking i podziemna droga łącząca ul. Kilińskiego z al. Rodziny Scheiblerów. Podziemna droga ma być zbudowana do końca 2019 r., a cała inwestycja ma zakończyć się w 2022 r.

W tym miesiącu ma być rozpisany przetarg, który wyłoni wykonawcę budowy rynku im. Kobro z podziemną drogą i parkingiem. Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na połowę roku. Inwestycja odbędzie się w systemie „projektuj i buduj”, dlatego do końca tego roku powinny zakończyć się prace projektowe, aby na początku przyszłego roku ruszyły prace ziemne. Budowa podziemnej drogi pod ul. Hasa ma trwać do końca 2019 r., bo takie zobowiązanie złożył magistrat wobec firmy Ghelamco, która za rekordową kwotę 85,2 mln zł kupiła działkę między dworcem i EC1.

Rynek Kobro w Nowym Centrum Łodzi [WIZUALIZACJE]

Koncepcje rynku im. Kobro były już wielokrotnie prezentowane. Odbył się nawet konkurs architektoniczny na zagospodarowanie placu (można było wygrać 50 tys. zł). Jednak żadna z prac konkursowych nie znalazła uznania jurorów, dlatego wykonanie koncepcji powierzono profesjonalistom z biura SUD Architekci i BZB Projekt. Największą zmianą w stosunku do poprzednich koncepcji jest całkowite przeniesienie drogi pod powierzchnię. Pierwotnie miał być tunel, nad którym piesi przemieszczaliby się po kładkach. Tylko część pod rynkiem miała być zakryta. Obecna koncepcja zakłada półkilometrową, drogę schowaną 6,5 metra pod powierzchnią. Nad jezdnią zaplanowano przestrzeń publiczną.

Rynek Kobro będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi - mówi prezydent Hanna Zdanowska. - Ma być placem, na którym odbywać się będą imprezy plenerowe. Nie mamy takiej miejskiej przestrzeni. Rynek ma robić wrażenie na osobach, które wyjdą z dworca.

Rynek ma być wyłożony płytami klinkierowymi, nawiązującymi do elewacji EC1. Będzie podświetlony na kolorowo. W części północnej będą schody prowadzące wśród wodnych kaskad i ozdobnych krzewów do dworca. Drzewa będą posadzone po wschodniej stronie placu. Ul. Hasa będzie pasażem z fontannami, zielenią i sezonowymi ogródkami gastronomicznymi. Nie będzie tam ruchu samochodowego.

Podziemna droga będzie zaczynała się rampą od strony ul. Kilińskiego, a z drugiej strony ma odchodzić od istniejącego już ronda przy al. Rodziny Scheiblerów. Od tej drogi będą odchodziły zjazdy do budynków, które postawi firma Ghelamco na działce między dworcem i EC1. Podziemna droga biegnąca pod ul. Hasa ma prowadzić również na parking pod rynkiem, gdzie będzie 311 miejsc parkingowych. Parking ma mieć trzy poziomy. Najwyższy będzie połączony z pomieszczeniami technicznymi, a także garderobą dla artystów. Zazwyczaj zaplecze dla nich znajduje się za sceną. Na miejskim placu garderoba będzie pod sceną, a sama scena, nagłośnienie i infrastruktura potrzebna do organizacji imprez będą wjeżdżały na powierzchnię windami.

Teren między dworcem i EC1 zamieni się w ogromny plac budowy. W trakcie prac dojście do tych obiektów będzie możliwe ul. Targową. Do kompleksu EC1 z dworca będzie można dostać się także ul. Kilińskiego i nową drogą, która powstanie obok Bramy Miasta. Cała miejska inwestycja ma być oddana do użytku w 2022 r. Jej koszt oszacowano na 90 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto