Na razie wszystkie trzy warianty przebiegu KDP budzą opór podłódzkich gmin

Na razie wszystkie trzy warianty przebiegu KDP budzą opór podłódzkich gmin (© Fot. archiwum)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Z trzech wariantów przebiegu Kolei Dużych Prędkości, która za dekadę ma połączyć Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem, aż dwa nie podobają się mieszkańcom gmin Brzeziny i Rogów.

Jest jeszcze trzeci, który akceptują, ale akurat ten wariant przeszkadza mieszkańcom innej gminy - Dmosin. Czy warta 30 mld zł strategiczna dla kraju inwestycja może być zatrzymana przez lokalne protesty?

W Łódzkie KDP wchodzi od północnego wschodu jedną linią. Dopiero mijając Łyszkowice w powiecie łowickim rozchodzi się na trzy warianty: pierwszy wiedzie przez Rogów i gminę Brzeziny w kierunku Łodzi, drugi omija Rogów, ale idzie blisko Brzezin, a trzeci obie miejscowości mija od północy i zachodu, i to w znacznej odległości. Ten "środkowy" na dodatek zakłada budowę dodatkowej linii przedłużającej Łódzką Kolej Aglomeracyjną, która w przyszłości umożliwi dojazd do Łodzi w ciągu kwadransa. Ten wariant byłby zatem optymalny dla zarządu województwa, bo to on buduje ŁKA, ale nie chcą go mieszkańcy gmin Brzeziny i Rogów. Radni obu gmin jeszcze w poprzedniej kadencji zajęli negatywne stanowisko wobec przebiegu KDP. Dlaczego? Połowę gminy Brzeziny stanowi Park Krajobrazowy Wzniesień Łódzkich. Dziś turystycznie korzysta z niego m.in. Łódź, a teren straci na atrakcyjności, gdy zawita tam KDP. Optymalny byłby zatem dla nich wariant trzeci, przebiegający bliżej węzła autostrad A1 oraz A2 i przecinający teren parku krajobrazowego tylko na odcinku 5-6 km.

- Tyle że ten wariant nie podoba się w gminie Dmosin i radni dali już temu wyraz w swoim stanowisku - mówi Edmund Kotecki, starosta brzeziński. - Póki co, jeśli chodzi o każdy z tych wariantów, to nie słychać, by mieszkańcy chcieli stawiać sprawę na ostrzu noża i blokować tę inwestycję. Ludzie powtarzają, że z parku krajobrazowego nic nie mają, tylko same obostrzenia. Nie mogą nawet sprzedać działek. Myślę, że gdyby im trochę poluzowano, to problem jest do rozwiązania. Ludzie traktują tę inwestycję jak kolejne przecięcie terenu, które nic im nie da, bo przecież ten szybki pociąg się tu nie zatrzyma.

A jest czym te gminy przeciąć. We Francji szerokość samego torowiska dla szybkich pociągów to 14 m, dodatkowa infrastruktura linii to już 20 m. Plac budowy takiej linii jest już szeroki na... 100 m.

Jan Raczyński, dyrektor Centrum Kolei Dużych Prędkości przy PKP Polskich Liniach Kolejowych, w ostatnim wydaniu "Kuriera Kolejowego" stwierdził, że "obecnie najbardziej prawdopodobny przebieg trasy będzie prowadził przez tereny położone na północny zachód od Brzezin, blisko trasy autostrady". To zresztą i tak przesądzone nie jest, bo żadne decyzje jeszcze nie zapadły. Hiszpańska spółka IDOM, która przygotowuje studium wykonalności inwestycji, musi wziąć pod uwagę wszystkie możliwe uwarunkowania i dopiero wtedy, po analizie, zaproponować optymalny przebieg. Studium wykonalności ma być gotowe jesienią. Po konsultacjach społecznych, które odbyły się w końcówce zeszłego roku, brali udział m.in. urzędnicy z Brzezin i Rogowa, a także mieszkańcy Jordanowa i Zalesia (gm. Brzeziny), na stronie PKP-PLK można znaleźć uspokajający komunikat, którego ostatnie słowa brzmią: "Atmosfera spotkania wskazywała na gotowość wszystkich stron do współpracy zmierzającej do wytypowania najbardziej korzystnego wariantu projektowanej pierwszej w Polsce linii dużych prędkości". Ale i tak rodzi się kluczowe pytanie, czy protesty lokalnych społeczności mogą zatrzymać lub opóźnić inwestycję strategiczną dla całego kraju?

- Przy wielkich inwestycjach nigdy nie jest tak, że wszystko wszystkim się podoba - tłumaczy Marcin Barański, szef gabinetu politycznego Cezarego Grabarczyka, ministra infrastruktury. - Po to są konsultacje społeczne, by wybrać wariant optymalny i jednocześnie najmniej kontrowersyjny, a ja jestem przekonany, że w tej sprawie dogadają się wszyscy.

Także jesienią okaże się, czy Łódzkie będzie miało dodatkowy przystanek KDP w okolicach Warty. Lobbuje za tym zarząd województwa, który widzi możliwość gospodarczego rozruszania południowo-zachodniej części regionu. "Polska Dziennik Łódzki" pisała o tym jesienią. O ile pomysł wzbudził wesołość ekspertów (bo "z roszczeniami ruszą inne gminy, a szybka kolej przez to szybką nie będzie"), o tyle nie wykluczył tego dyrektor Jan Raczyński (bo "nie wszystkie pary szybkich pociągów muszą zatrzymywać się na małych stacjach, jak choćby we Francji"). To jednak również zależeć będzie od studium: jeśli szybka linia między Łodzią a Kaliszem pobiegnie na północ od zbiornika Jeziorsko, to przystanku na pewno nie będzie. Jeśli na południe, to sprawa jest otwarta.

* * * * *


Czym jest Kolej Dużych Prędkości
Koleje Dużych Prędkości mają w Polsce wystartować w 2019 r.
Tzw. "Y" ma startować w Warszawie, przebić się tunelem z nowego, podziemnego dworca Łódź Fabryczna do Łodzi Kaliskiej, a potem do Kalisza, gdzie rozbiegnie się na Poznań i Wrocław. Projekt szacowany jest na ok. 30 mld zł, a pociągi mają poruszać się z prędkością nawet do 350 km na godz. Minister Cezary Grabarczyk powiedział kiedyś, że dzięki KDP podróż między Warszawą a Łodzią potrwa 30 min. Do linii "Y" ma być dobudowana nitka KDP Opoczno - Łódź, co da szybkie połączenie z Centralną Magistralą Kolejową. Dzięki temu dostęp do KDP będą mieć również Katowice i Kraków.

Komentarze (17)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

brzezinianin (gość)

Ktos to mleko i jakjka do tej waszej wsi lodzi musi wyprodulowác. i nie jestesmy wsia . brzeziny to miasto. wypraszam sobie. noe mamy tylko busy ale tez 53. ale tak btw. mogli by zrobic te kolej w brzezinach

iii (gość)

Sam jesteś głupi wieśniak jak by Ci tory kolejowe miały według planu przez środek domu prowadzić albo jeszcze lepiej twój dom byłby zaraz obok kolei....to też byś protestował!!

Szalet (gość)

mi osobiście ta szyba kolej "zwisa' , posiadam inny środek transportu i nie musze prosić się WSIURÓW o ''pozwolenie' tak więc proponuję by w Urzędzie Marszałkowskim podjęto decyzję o ZAORANIU tych krnąbrnych gmin, niech sami PADNĄ na kolana i się PROSZĄ.. w imię zasady: nie ma ognia bez dymu :)))))))))

Gruby (gość)

Już teraz nie ma jak dojechać z miasta powiatowego Brzeziny do Łodzi. A tu chcą wybudować to jeszcze źle. Bo to się kury przestaną nieść, krowy mleka nie dadzą. Ludzie czy wy jesteście tacy ciemni!!!!????? Pracuje na kolei i wiem, że kolej jest chyba mniej szkodliwa niż tysiące tirów, które codziennie przejeżdżają przez Brzeziny. Pomyślcie ciemniaki z rad gmin Rogów i Brzeziny, 15 minut i jesteście w Łodzi. Trochę myśleć trzeba. Jestem jak najbardziej za tym aby przeszła KDP przez Brzeziny. Jest to szansa aby na tym zadupiu coś się działo. Ludzie żyjemy w XXI wieku. Obwodnicy też nie chcecie, to co Wam pasuje?

mirrr7 (gość)

Czytam i włos mi się jeży na głowie. "Hiszpańska spółka IDOM, która przygotowuje studium wykonalności inwestycji..." Czy w Polsce nie ma już fachowców którzy mogli by sami przygotować takie stadium? Czy musimy dawać zarobić Hiszpanom a nie własnym rodakom? W Polsce już nie ma nic.. wystarczy spojrzeć w portale z ogłoszeniami pracy. Poza sprzedawcami, kierowcami, telemarketingiem, handlem bezpośrednim czyli domokrążcami itd... nikt nie szuka ślusarza, elektryka, mechanika, inżynierów wszelkich specjalizacji... Wymarły kraj bez przemysłu. Kraj w którym dominują manufaktury do skręcania w całość dostarczonych elementów. ZERO własnych wdrożeń... młodzi inżynierowie pracują na produkcji jako robotnicy po kilka lat... OTAKE POLSKJE WLACZYLYMY chlając wódę na styropianie i wyjąc kościelne pieśni... pod batutą Bolesława Wałęsy

adrenal (gość)

Przy takim stanie państwa to politycy nie znajdą kasy nawet na papier toaletowy.... Bełkot. Jeden wielki bełkot w celu usprawiedliwienia swojego istnienia!!!

fred (gość)

Już te wsioki raz blokowały drogi w obronie powiatu. Pomagał im też taki znany kartofel, który stamtąd pochodzi ;)

zen (gość) (|)

A czym się różni zasilanie tych lokomotyw? Prąd elektryczny chyba o tych samych parametrach? Sposób podania - można zdublować. Jak coś wiesz to napisz konkretniej.

Zrzędzący starzec (gość)

(tysiąc dziewięćset czterdziestym szóstym) planowano budowę sieci autostrad w Polsce. Jeszcze połowy nie zbudowano, a mamy bodajże 2011. Kolej wysokich prędkości to jest na następne wybory bo to już niebawem...

| (gość)

KDP nie będzie żadnym elementem kolei aglomeracyjnej bo nie po to robi się kolej o prędkości 350 km/h między największymi miastami za 30 mld żeby jeździły nią pociągi 90 km/h i stawały na każdej stacji, nawet jeśli chodzi o tak wielką aglomerację jak Warta. KDP to zupełnie inne zasilanie niż kolej normalna - nie róbcie ludziom głupich nadziei i taniej propagandy wyborczej w gumiakach. Protesty ? Sprawę umieszcza się w planie kraju, województwa i koniec gadania, co za kraj. W ten sposób to trzeba zacząć paść kozy i mieszkać w jurcie.

Jozin nie z Bazin (gość) (ciekawy)

Brednie ale Twoje "ciekawy"! Wariant drugi zakąłda budowę dodatkowej pary torów które będa dochodziły tylko do Brzezin i one mają być wykorzystywane jako Kolej Aglomeracyjna. Ale Baziny wolą buszki(tak po wiejsku mówią na busa...) tylko że od 2012 roku KE przytnie te Buszki w całej Unii odpowiednimi przepisami...

ciekawy (gość)

>>Ten "środkowy" na dodatek zakłada budowę dodatkowej linii przedłużającej Łódzką Kolej Aglomeracyjną, która w przyszłości umożliwi dojazd do Łodzi w ciągu kwadransa.<<

Ale skąd ten dojazd w ciągu kwadransa ma być?

"We Francji szerokość samego torowiska dla szybkich pociągów to 14 m, dodatkowa infrastruktura linii to już 20 m. Plac budowy takiej linii jest już szeroki na... 100 m."

A można prosić o źródło tych 100 metrów, czy to znowu bajki wyssane z brudnego palucha pseudodziennikarza DŁ? ;P