Porozumienie określa zasady, na jakich miasto i spółki kolejowe będą współpracować przy realizacji tej inwestycji prowadzonej na niespotykaną dotychczas skalę.
- Wszystkie strony będą zasiadać we wspólnej komisji przetargowej. 4 kwietnia wyłoniony zostanie wykonawca, który wybuduje dworzec. Później razem będziemy nadzorować przebieg robót - mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.
Oprócz budowy dworca z czterema torami 16 metrów pod ziemią i poprowadzenia tunelu kolejowego od ul. Widzewskiej przewidziano też stworzenie podziemnych parkingów (w tym dla rowerów), dworca autobusowego, przebudowę linii tramwajowych, powstanie przesiadkowych przystanków komunikacji miejskiej, autobusów dalekobieżnych. Podziemny dworzec z dwoma torami dla pociągów dużych prędkości to także początek sieci szybkich kolei w Polsce, która ma powstać do 2020 r.
Koszt budowy podziemnego dworca i węzła komunikacyjnego to ok. 2 mld zł. PKP PLK przeznaczają 1,4 mld zł, PKP 165 mln zł, a miasto 600 mln zł (z tego 230 mln zł pochodzi z funduszy europejskich).
Pierwsze prace, czyli badania geologiczne terenu, mają rozpocząć się we wrześniu tego roku. Natomiast kopanie wielkiej dziury ruszy zimą bądź wiosną 2012 r. Otwarcie dworca odbędzie się w grudniu 2014 roku.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?