Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec Fabryczny 16 metrów pod ziemią [WIZUALIZACJE]

(mr)
fot. Paweł Łacheta
Przedstawiciele Łodzi, Polskich Kolei Państwowych i PKP Polskich Linii Kolejowych podpisali w poniedziałek umowę dotyczącą budowy podziemnego dworca Fabrycznego.

Porozumienie określa zasady, na jakich miasto i spółki kolejowe będą współpracować przy realizacji tej inwestycji prowadzonej na niespotykaną dotychczas skalę.

- Wszystkie strony będą zasiadać we wspólnej komisji przetargowej. 4 kwietnia wyłoniony zostanie wykonawca, który wybuduje dworzec. Później razem będziemy nadzorować przebieg robót - mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

Oprócz budowy dworca z czterema torami 16 metrów pod ziemią i poprowadzenia tunelu kolejowego od ul. Widzewskiej przewidziano też stworzenie podziemnych parkingów (w tym dla rowerów), dworca autobusowego, przebudowę linii tramwajowych, powstanie przesiadkowych przystanków komunikacji miejskiej, autobusów dalekobieżnych. Podziemny dworzec z dwoma torami dla pociągów dużych prędkości to także początek sieci szybkich kolei w Polsce, która ma powstać do 2020 r.

Koszt budowy podziemnego dworca i węzła komunikacyjnego to ok. 2 mld zł. PKP PLK przeznaczają 1,4 mld zł, PKP 165 mln zł, a miasto 600 mln zł (z tego 230 mln zł pochodzi z funduszy europejskich).

Pierwsze prace, czyli badania geologiczne terenu, mają rozpocząć się we wrześniu tego roku. Natomiast kopanie wielkiej dziury ruszy zimą bądź wiosną 2012 r. Otwarcie dworca odbędzie się w grudniu 2014 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto