Hanna Zdanowska podczas konsultacji z mieszkańcami Widzewa Hanna Zdanowska podczas konsultacji z mieszkańcami Widzewa

Raport z konsultacji dot. budowy wiaduktu na skrzyżowaniu marszałków powinien pojawić się 29 maja. Fundacja Fenomen zarzuca urzędnikom opieszałość (© Maciej Stanik/archiwum Dziennika Łódzkiego)

Fundacja Fenomen wysłała we wtorek, 9 czerwca, list otwarty do prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, dotyczący konsultacji w sprawie wiaduktu na skrzyżowaniu marszałków. Wszystko dlatego, że na stronie magistratu wciąż nie pojawił się raport ze spotkań z mieszkańcami Łodzi.

Fundacja Fenomen wytyka urzędnikom ZDiT opóźnienia dotyczące opublikowania wyników konsultacji w sprawie budowy wiaduktu na skrzyżowaniu marszałków. Raport z konsultacji powinien zostać ogłoszony do 30 dni po ich zakończeniu, czyli 29 maja. Na razie opóźnienie trwa tydzień. Po konsultacjach dotyczących budowy przedłużenia ul. Konstytucyjnej mieszkańcy czekali na raport łącznie 500 dni! Nie obyło się bez apeli o poważne traktowanie regulaminu konsultacji.

W swoim liście Fundacja Fenomen zwraca szczególną uwagę na podejście pracowników ZDiT do konsultacji społecznych. Z kolei Zarząd Dróg zapewnia, że pracownicy podchodzą do konsultacji poważnie, a opracowanie raportu wymaga czasu. Wczoraj dokument pojawił się na stronie ZDiT. „Jak tylko udało nam się zakończyć pracę nad raportem, został on opublikowany” - mówi Piotr Grabowski, rzecznik ZDiT



LIST OTWARTY FUNDACJI FENOMEN

„Dziś nie ma wątpliwości, że te konsultacje są na serio”?
List otwarty w sprawie konsultacji społecznych


Szanowna Pani Prezydent,

w kwietniu 2015 roku zapewniała Pani nas – łodzian, organizacje pozarządowe, media, radnych – że ogłasza Pani konsultacje społeczne, aby poznać zdanie mieszkańców i mieszkanek w sprawie przebudowy „skrzyżowania marszałków”. Zapewniała Pani, że te konsultacje są na serio.

I:
  • mimo iż początkowy materiał informacyjny był wyjątkowo niskiej jakości – aby nie napisać, że go wcale nie było (chociaż zgodnie z Regulaminem Konsultacji Społecznych powinien być i dawać możliwość mieszkańcom zrozumieć temat konsultacji);
  • mimo zwoływania konsultacji „na biegu” - czyli ogłoszenia w dniu 13 kwietnia i rozpoczęcia 7 dni później (chociaż zgodnie z Regulaminem Konsultacji Społecznych powinien to być okres co najmniej 14 dni);
  • mimo wyjątkowo krótkiego czasu konsultacji tak trudnego i skomplikowanego tematu jakim jest układ drogowy – od 20 do 29 kwietnia;
  • mimo zadania pytania w stylu sondażu a nie faktycznego zbierania opinii o potrzebach i motywacjach mieszkańców;

...wzięliśmy, my i setki łodzian, udział w tych konsultacjach. Bo uwierzyliśmy, że „są na serio”.

A nie są.

Po raz kolejny konsultacje społeczne organizowane przez Zarząd Dróg i Transportu nie są na serio!

Konsultacje zakończyły się 29 kwietnia 2015 roku. 7 maja 2015 odbyła się wprawdzie konferencja prasowa z ładną grafiką pokazującą wyniki sondażu i wyniki odpowiedzi na jedno z kilku pytań w konsultacjach. Tyle, że to nie są wyniki konsultacji! W ankiecie pytano nas o to czy mieszkamy w pobliżu, jak się przemieszczamy po tym skrzyżowaniu, jakie mamy inne uwagi i propozycje. Zgodnie z Regulaminem Konsultacji Społecznych powinna się Pani odnieść do wszystkich uwag – zwłaszcza tych nieuwzględnionych, opublikować je (wraz z Pani komentarzem) na stronach Urzędu Miasta Łodzi oraz przekazać do wiadomości Przewodniczącego Rady Miejskiej do dnia 29 maja 2015.

Piszę te słowa 8 czerwca. Niby tylko tydzień opóźnienia, ale to kolejny raz, gdy wyniki konsultacji społecznych przeprowadzanych przez Zarząd Dróg i Transportu nie są publikowane o czasie.

Konsultacje:
  • "Strategii rozwoju sieci dróg rowerowych w Łodzi w latach 2015–2020+" zakończono 26 października 2014, raport ogłoszono 14 stycznia 2015 (80 dni po zakończeniu, zamiast po 30 dniach);
  • „Systemu transportowego miasta Łodzi na rok 2025” zakończono 20 czerwca 2014, raport ogłoszono 4 sierpnia 2014 (63 dni po zakończeniu);
  • „Docelowej organizacji ruchu na ul. Sienkiewicza w Łodzi na odcinku od ul. Narutowicza do al. Piłsudskiego” zakończono 8 listopada 2013, pierwszy raport ogłoszono 11 grudnia 2013 (33 dni po zakończeniu), a drugi, uwzględniający wszystkie głosy mieszkańców, 30 grudnia 2013 (52 dni po zakończeniu);
  • „Zmiany dotychczasowej nazwy przystanku kolejowego Łódź Radogoszcz” zakończono 20 grudnia 2012, raport ogłoszono 6 marca 2013 (76 dni po zakończeniu);
  • „Koncepcji rozbudowy i budowy ulicy Konstytucyjnej na odcinku od ulicy Strykowskiej do skrzyżowania z Trasą Górna Etap III” zakończono 9 grudnia 2012, raport ogłoszono 23 kwietnia 2014 (500 dni po zakończeniu!);
  • „Planu rozwoju sieci dróg rowerowych w Łodzi na lata 2013-2015” zakończono 26 listopada 2012, raport ogłoszono 28 stycznia 2013 roku (63 dni po zakończeniu).


I nie, to nie Regulamin Konsultacji Społecznych jest do wymiany, tylko nastawienie pracowników Zarządu Dróg i Transportu odpowiedzialnych za jego wykonywanie. Obiecała Pani, że konsultacje w sprawie „skrzyżowania marszałków” będą na serio – uwierzyliśmy i zaufaliśmy. Pani pracownicy – nie. I my – mieszkańcy - nie możemy nic z tym zrobić.

Z poważaniem,
Zarząd Fundacji Fenomen

*) Regulamin Konsultacji Społecznych – uchwała nr LXIV/1357/13 z dnia 12 czerwca 2013 roku Rady Miejskiej w Łodzi, która określa sposób prowadzenia konsultacji społecznych w Łodzi. Między innymi minimalne terminy: co najmniej 14 dni na ogłoszenie konsultacji (w uzasadnionych przypadkach 7 dni); nie więcej niż 30 dni na ogłoszenie wyników konsultacji.

Za wykonywanie tej uchwały, czyli za przestrzeganie jej zapisów odpowiedzialny jest Prezydent Łodzi. Nasz Regulamin Konsultacji Społecznych jest jednym z lepszych w kraju, co mogą potwierdzić organizacje i samorządy z Polski, które tworząc swoje regulacje – wzorowały się na naszych zasadach.

Wiadomości Łódź, Wydarzenia Łódź

Komentarze (2)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Obserwator (gość)

Konsultacje rzecz ważna. Czy jednak przeciwnicy wiaduktu maja racje?. Przez skrzyżowania w ciągu godziny przejeżdża ponad 6000 pojazdów (dane z roku 2010). W chwili obecnej jest ono ok. 10% większe. Przed rozpoczęciem modernizacji łódzkiej trasy W-Z na skrzyżowaniu, które jest przedmiotem dyskusji (Al. Piłsudskiego-Ry dza_Smigłego-Ko pcińskiego) występowały znaczące spiętrzenia ruchu i to nie tylko w godzinach szczytowego natężenia ruchu ale praktycznie w godzinach 7-20. Należy nadmienić,że przez skrzyżowanie przebiega fragment drogi krajowej nr 14 (a więc TIR-y w ogromnej ilości-brak obwodnicy Łodzi a więc trasy alternatywnej). Zanieczyszczeni e tego rejonu spalinami nie mówiąc o hałasie jest jednym z największych w Łodzi(występuje na skrzyżowaniu sygnalizacja świetlna o długich cyklach a więc praca silników co prawda na biegu jałowym ale jednak emisja spalin). Do skrzyżowania przylega szpital dziecięcy.Czy ktoś to brał pod uwagę. A przecież wystarczyło spojrzeć na mapę akustyczną i mapę zanieczyszczeń. Takie mapy sporządzone dla naszego miasta są dostępne nawet w internecie. Wiadukt lub tunel to konieczność. Gęganie, że niedługo otrzymamy obwodnicę to mydlenie oczu. Należy zdawać sobie sprawę , że całkowicie tego ruchu z opisywanego skrzyżowania nie wyeliminujemy. Może ono przy szczęśliwym zbiegu okoliczności zmniejszyć się o ok. 20-30% i to dopiero po roku 2016.

pp (gość)

Właśnie przeczytałem raport na stronie ZDiT-u. Te dwie strony tekstu składali przez ponad miesiąc? Gratuluje organizacji pracy...