Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź Fabryczna. Wykonawcy złożyli pozew. Chcą od miasta i PKP ponad 80 mln zł

mek, (opr. ŁC)
Firmy realizujące budowę dworca Łódź Fabryczna pozwały miasto i PKP o niewywiązanie się lub niewłaściwe wywiązanie się z obowiązków zawartych w umowie i tym samym spowodowanie przesunięcia terminów inwestycji
Firmy realizujące budowę dworca Łódź Fabryczna pozwały miasto i PKP o niewywiązanie się lub niewłaściwe wywiązanie się z obowiązków zawartych w umowie i tym samym spowodowanie przesunięcia terminów inwestycji Grzegorz Gałasiński/archiwum Dziennika Łódzkiego
Firmy odpowiedzialne za budowę dworca Łódź Fabryczna pozwały miasto Łódź, PKP SA i PKP PLK o niewywiązanie się z warunków umowy i przepisów, co miało spowodować przesunięcia terminów zakończenia inwestycji.

Konsorcjum złożyło pozew w czwartek, 5 maja, do Sądu Okręgowego w Łodzi. Firmy żądają od miasta Łódź, PKP SA i PKP PLK 89,3 mln zł.
Dworzec Łódź Fabryczna. Budowa w marcu 2016 [ZDJĘCIA]

Firmy, które wchodzą w skład konsorcjum zajmującego się budową dworca Łódź Fabryczna to: Torpol, Astaldi, Intercor i PBDiM. Ułożyli tory na dworcu Fabrycznym w Łodzi

Zgodnie z harmonogramem, prace mają zakończyć się 30 sierpnia tego roku.
Dworzec Łódź Fabryczna gotowy w 2016 [ZDJĘCIA]

Na stronie firmy Torpol została opublikowana oficjalna informacja na temat pozwu złożonego przez konsorcjum. Jej treść publikujemy poniżej:

Zarząd TORPOL S.A. (Spółka, Emitent) informuje o złożeniu w dniu 5 maja 2016 r. do Sądu Okręgowego w Łodzi X Wydział Gospodarczy przez konsorcjum w składzie: Emitent, Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR sp. z o. o. (INTERCOR) oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o. o. (PBDiM), (łącznie: Konsorcjum), pozwu o zapłatę przeciwko PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Miasto Łódź oraz Polskie Koleje Państwowe S.A. łącznie: ( Zamawiający).
Wniesionym pozwem Konsorcjum dochodzi roszczeń z tytułu niewykonania bądź nienależytego wykonania przez Zamawiających obowiązków ciążących na nich zgodnie z umową (Umowa) zawartą pomiędzy Konsorcjum a Zamawiającymi na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu "Nowa Łódź Fabryczna" (Inwestycja) oraz obowiązków wynikających wprost z przepisów prawa, co doprowadziło do zakłóceń terminowości realizacji ww. Inwestycji. O zmianie terminu realizacji Inwestycji Spółka informowała m.in. raportem bieżącym nr 28/2015.__
Mając powyższe na uwadze, Konsorcjum w pierwszej kolejności wniosło o zasądzenie od Zamawiającego kwot roszczeń z uwzględnieniem podziału wierzytelności poszczególnych stron Konsorcjum w stosunku: 40% (ASTALDI) – 40% (Emitent) – 10% (INTERCOR) – 10% (PBDiM). Jednocześnie mając na uwadze rozbieżność poglądów w judykaturze, co do charakteru prawnego „konsorcjum” oraz związanych z tym trudności z ustaleniem odpowiednich udziałów w wierzytelnościach i zobowiązaniach współkonsorcjantów, w ocenie Konsorcjum uzasadnione było przyjęcie także wariantowego żądania pozwu, uwzględniającego po stronie członków Konsorcjum również jednolity charakter konsorcjum. Wartość przedmiotu sporu wynosi 89,3 mln zł, przy czym Emitent szacuje, iż w tym wariancie sporna kwota przypadająca na Emitenta wyniesie ok. 25,5 mln zł.
Emitent stoi na stanowisku, iz każde z zakłóceń wskazanych w złożonym pozwie zostało spowodowane zawinionym naruszeniem przez Zamawiającego ciążących na nim obowiązków, w konsekwencji czego wniesiony pozew jest zasadny.
O zawarciu Umowy pomiędzy Konsorcjum a Zamawiającym Spółka informowała w punkcie 9.9.4 Prospektu Emisyjnego TORPOL S.A. zatwierdzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego w dniu 13 czerwca 2014 r. (str. 179-180). Jednocześnie o możliwości wystąpienia przez Konsorcjum na drogę sądową w wyżej opisanej sprawie Spółka informowała w sprawozdaniach z działalności stanowiących elementy raportów rocznych za 2015 rok w punkcie Istotne sprawy sądowe i sporne.
Emitent przypomina, ŻE udział Spółki, która jest liderem Konsorcjum realizującego
inwestycję „Łódź Fabryczna“ wynosi 40% (we wszystkich pracach z wyłączeniem instalacji, torów i żelbetów). Ponadto, Emitent jest stroną umowy spółki NLF Torpol Astaldi spółka cywilna (NLF) z siedzibą w Łodzi, kóra została powołana od koordynowania i zarządzania wykonaniem robót budowlanych w ramach realizacji ww. kontraktu. Emitent posiada w NLF 50% udziałów.
Szczegółowa podstawa prawna: § 5 ust. 1 pkt 8. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych [….]

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto