Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy Jaspers zarekomenduje budowę Fabrycznego do unijnego dofinansowania?

Marcin Bereszczyński (opr.wm)
Czy Jaspers zarekomenduje budowę Fabrycznego do unijnego dofinansowania?
Czy Jaspers zarekomenduje budowę Fabrycznego do unijnego dofinansowania? Krzysztof Szymczak
Ciągle nie jest gotowa analiza potoków pasażerskich na przyszłym Dworcu Fabrycznym w Łodzi. Jest ona potrzebna by udowodnić że, budowa Dworca Fabrycznego pod ziemią ma sens. W przeciwnym wypadku Komisja Europejska może odrzucić wniosek o dofinansowanie inwestycji. A to oznacza, że budowa Łodzi Fabrycznej będzie musiała zostać sfinansowana tylko z budżetów kolei i Łodzi.

Wyliczenie potoku pasażerów mają przygotować władze kolei. Analiza potoków pasażerskich miała być gotowa w styczniu jednak, prace nad nią jeszcze się nie zakończyły. Teraz przedstawiciele kolei mówią, że planują zakończenie raportu na przełomie maja i czerwca.

Analiza potoków pasażerskich jest niezbędna, aby przekonać inicjatywę Jaspers, że budowa podziemnego dworca z czterema peronami i ośmioma torami nie jest rozdmuchaną inwestycją. Od opinii urzędników Jaspersa zależy, czy Unia Europejska przyzna dofinansowanie dla Fabrycznego.

Tymczasem Jaspers jesienią 2012 roku sporządził roboczą notatkę sugerującą, że na Dworcu Fabrycznym będzie znacznie mniej pasażerów niż zakładano planując podziemny dworzec Fabryczny z czterema peronami. W takiej sytuacji nie jest uzasadniona ekonomicznie budowa stacji pod ziemią szczególnie, że budowa tunelu pod Łodzią w stronę Łodzi Kaliskiej, jest dopiero planowana na nowe rozdanie unijnych pieniędzy.

Według urzędników Jaspersa na Fabrycznym wystarczą tylko dwa perony i cztery tory.

Zgodnie z projektem, Fabryczny miał obsługiwać 100 tysięcy podróżnych dziennie. Odsunięcie przez rząd projektu kolei dużych prędkości spowodowało, że podróżnych może być mniej. Jeśli nie będzie tunelu, to przez dworzec przetoczy się 8 - 12 tysięcy osób, czyli tyle, ile przed zburzeniem historycznego Fabrycznego.

Czytaj więcej na ten temat: Władze kolei muszą udowodnić, że budowa dużego Dworca Fabrycznego ma sens

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto