Przebudowa dworca Łódź Fabryczna: kultowy neon przechodzi do historii [wideo] |
Tunel średnicowy dla kolei musi powstać i co do tego nie ma wątpliwości. Podczas dzisiejszej (9 stycznia) konferencji prasowej zapowiedziano, że realizacja tej inwestycji nie jest zagrożona. Szczególnie, że to ważna inwestycja w regionie.
- Spotykamy się w mieście, które nie ma węzła kolejowego. Potencjał jest i w regionie znajduje się wiele miast, które zasługują na sprawny transport kolejowy - mówił Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
**Podziemny obiekt zaczynający się za dworcem
Łódź Fabrycznai skręcający w okolicy skrzyżowania alei Włókniarzy i Drewnowskiej** i kończący się za Kozinami będzie miał 11 kilometrów i będzie kosztował 1,5 mld złotych. 85 procent kosztów jego budowy miałaby pokryć Unia Europejska, a 15 proc. wnieść wspólnie: miasto Łódź, województwo łódzkie oraz Polskie Linie Kolejowe.
Dzięki budowie tunelu otworzy się dodatkowa linia do przejazdu przez miasto dla pociągów regionalnych i dalekobieżnych oraz przede wszystkim dla kolei aglomeracyjnej. - Studium wykonalności zostanie opracowane w marcu, wtedy zostaną opracowane rezultaty, które pomogą w składaniu wniosku na tunel średnicowy. Tunel to umożliwienie komunikacji na strategicznych kierunkach i najkrótszy przejazd przez miasto - opowiadał Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.
Według prognoz udział przewozów kolejowych w przemieszczaniu się po obszarze aglomeracji łódzkiej zwiększy się z 7,5 aż do 23 proc. Poza tym ponad połowa ruchu kolejowego ma odbywać się właśnie przez tunel średnicowy. Oznaczać to może nawet 12 składów w ciągu godziny.
Początek budowy tunelu w 2013?
Kiedy mogłaby rozpocząć się budowa tunelu średnicowego pod miastem? Jak mówił wicemarszałek Sejmu Cezary Grabarczyk, przy wariancie optymistycznym już w przyszłym roku. W wariancie realnym dopiero w 2014 roku, jednak wówczas środki pochodziłyby już prawdopodobnie z nowej perspektyw finansowej 2014-2020. - Jedno jest pewne - gdyby nie dworzec, który jest bramą, tunelu by nie było - dodał Grabarczyk.
Podobnego zdania są władze Łodzi. - Ten projekt daje szansę skomunikowania Łodzi. Jestem optymistycznie nastawiona i jeśli będziemy mieli przygotowany ten projekt na kwiecień, jest realna szansa aby inwestycja rozpoczęła się w tej perspektywie finansowej - zapewniała Hanna Zdanowska.
Podczas konferencji pojawił się także temat budowy Kolei Dużych Prędkości z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Na ukończeniu jest studium wykonalności tej linii, które ma dać odpowiedź ile faktycznie będzie kosztować ta inwestycja. - Zamknęliśmy pierwszy etap tego opracowania. W zasadzie nie ma terminu ważności dla tego dokumentu, przyjmuje się okres dwóch lat - tłumaczył Zbigniew Szafrański.
Czytaj więcej
kolei w Łodzi:
Komunikacyjne podsumowanie 2011 roku | Rihanna w Łodzi | Student na rowerze | Kolory ulic Łodzi | Konkursy | Widzew Łódź | ŁKS Łódź|PKP - rozkład jazdy| Karaoke w Łodzi |
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?