Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią ruszy za rok?

Redakcja
Władze Łodzi, województwa oraz Polskich Linii Kolejowych chcą ...
Władze Łodzi, województwa oraz Polskich Linii Kolejowych chcą ... mat. prasowe
Władze Łodzi, województwa oraz Polskich Linii Kolejowych chcą wybudować tunel pod miastem. Ten miałby powstać w ciągu czterech lat.
Przebudowa dworca Łódź Fabryczna: kultowy neon przechodzi do historii [wideo]

Tunel średnicowy dla kolei musi powstać i co do tego nie ma wątpliwości. Podczas dzisiejszej (9 stycznia) konferencji prasowej zapowiedziano, że realizacja tej inwestycji nie jest zagrożona. Szczególnie, że to ważna inwestycja w regionie.

- Spotykamy się w mieście, które nie ma węzła kolejowego. Potencjał jest i w regionie znajduje się wiele miast, które zasługują na sprawny transport kolejowy - mówił Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

**Podziemny obiekt zaczynający się za dworcem

Łódź Fabryczna

i skręcający w okolicy skrzyżowania alei Włókniarzy i Drewnowskiej** i kończący się za Kozinami będzie miał 11 kilometrów i będzie kosztował 1,5 mld złotych. 85 procent kosztów jego budowy miałaby pokryć Unia Europejska, a 15 proc. wnieść wspólnie: miasto Łódź, województwo łódzkie oraz Polskie Linie Kolejowe.

Dzięki budowie tunelu otworzy się dodatkowa linia do przejazdu przez miasto dla pociągów regionalnych i dalekobieżnych oraz przede wszystkim dla kolei aglomeracyjnej. - Studium wykonalności zostanie opracowane w marcu, wtedy zostaną opracowane rezultaty, które pomogą w składaniu wniosku na tunel średnicowy. Tunel to umożliwienie komunikacji na strategicznych kierunkach i najkrótszy przejazd przez miasto - opowiadał Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

Według prognoz udział przewozów kolejowych w przemieszczaniu się po obszarze aglomeracji łódzkiej zwiększy się z 7,5 aż do 23 proc. Poza tym ponad połowa ruchu kolejowego ma odbywać się właśnie przez tunel średnicowy. Oznaczać to może nawet 12 składów w ciągu godziny.

Początek budowy tunelu w 2013?

Kiedy mogłaby rozpocząć się budowa tunelu średnicowego pod miastem? Jak mówił wicemarszałek Sejmu Cezary Grabarczyk, przy wariancie optymistycznym już w przyszłym roku. W wariancie realnym dopiero w 2014 roku, jednak wówczas środki pochodziłyby już prawdopodobnie z nowej perspektyw finansowej 2014-2020. - Jedno jest pewne - gdyby nie dworzec, który jest bramą, tunelu by nie było - dodał Grabarczyk.

Podobnego zdania są władze Łodzi. - Ten projekt daje szansę skomunikowania Łodzi. Jestem optymistycznie nastawiona i jeśli będziemy mieli przygotowany ten projekt na kwiecień, jest realna szansa aby inwestycja rozpoczęła się w tej perspektywie finansowej - zapewniała Hanna Zdanowska.

Podczas konferencji pojawił się także temat budowy Kolei Dużych Prędkości z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Na ukończeniu jest studium wykonalności tej linii, które ma dać odpowiedź ile faktycznie będzie kosztować ta inwestycja. - Zamknęliśmy pierwszy etap tego opracowania. W zasadzie nie ma terminu ważności dla tego dokumentu, przyjmuje się okres dwóch lat - tłumaczył Zbigniew Szafrański.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto