Raczyński to absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Łódzkiej, z PKP związany od ponad 30 lat. Od 2002 r. jest ekspertem Europejskiego Zrzeszenia ds. Interoperacyjności Kolei w Brukseli oraz Międzynarodowego Związku Kolei. Jest też redaktorem naczelnym miesięcznika "Technika Transportu Szynowego", a w Łodzi prezesem Stowarzyszenia Inżynierów i Techników, w którym działa również Zbigniew Szafrański, szef PKP PLK.
Awans Raczyńskiego był niby kwestią naturalną, bo w PKP PLK był szefem biura ds. Kolei Dużych Prędkości, jednak objęcie szefostwa Centrum pokazuje również, jak ważnym elementem projektu KDP jest Łódź. Linia, na której pociągi mają jeździć z prędkością 350 km/godz., ma prowadzić z Warszawy do Łodzi, a potem do Wrocławia i Poznania, powstanie do 2020 r.
Cała inwestycja kosztować ma 26-28 mld zł. Pociągi z Warszawy do Łodzi mają docierać w zaledwie 35 minut, do Poznania w godzinę, a do Wrocławia w 65 minut. Szybko będzie można się też dostać na południe kraju, bo tory mają również połączyć Łódź z Opocznem, gdzie doprowadzą do szyn łączących stolicę z Katowicami. Ta trasa zostanie przystosowana do prędkości 200 km/godz.
Łódź ma w tym projekcie znaczenie kluczowe. Pociągi KDP będą jeździć tunelem z Dworca Fabrycznego do stacji Łódź Kaliska. Przetarg na pierwszy etap jego budowy ma być rozstrzygnięty jesienią.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?