Uruchomiony zostanie w 2016 roku, a cztery lata później będą nim jeździć pociągi osiągające prędkość 300 km na godzinę. W 35 minut można będzie dojechać do Warszawy, a w godzinę do Wrocławia i Poznania. W czwartek w magistracie zostały podpisane dokumenty w tej sprawie.
– To dla nas wielki dzień. Tunel średnicowy dla kolei dużych prędkości to projekt unikatowy w skali kraju. Szybkie połączenia napędzają koniunkturę gospodarczą i przyczynią się do rozwoju miasta – mówi p.o. prezydent Łodzi Tomasz Sadzyński.
Tzw. studium wykonalności przedsięwzięcia ma przygotować hiszpańska firma Sener.
– Pierwszym etapem będzie budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Rozpocznie się wiosną 2012 r., a zakończy w 2013 r. – zapowiada Alina Giedryś, członek zarządu PKP PLK S.A. (jeszcze 2 lata temu była dyrektorem Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi).
Hiszpańska firma, która wygrała przetarg (za 3,5 mln zł) na przygotowanie dokumentacji, ma rok na opracowanie projektu tunelu pod centrum miasta. Na razie wiadomo, że mają nim biec cztery tory: dwa dla linii dużej prędkości oraz po jednym dla kolei regionalnej oraz aglomeracyjnej. Nie wiadomo, czy zostaną wykopane dwa większe tunele, mieszczące po dwa tory, czy też cztery mniejsze – to zależy m.in. od struktury gleby i innych czynników środowiskowych. Inwestycja będzie kosztować 500 – 800 mln zł.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?