RSS   |    Newsletter   |   
Zarejestruj się   |    Zaloguj się   |    Zaloguj przez facebook
Łódź » Wydarzenia » Łódzkie feministki walczą o prawa do legalnej aborcji kontrowersyjnymi plakatami

Łódzkie feministki walczą o prawa do legalnej aborcji kontrowersyjnymi plakatami

2010-03-09, Aktualizacja: 2010-03-09 10:15

Polska Dziennik Łódzki Matylda Witkowska

Na przystankach komunikacji miejskiej w Łodzi zawisły kontrowersyjne plakaty zachęcające do aborcji na Wyspach Brytyjskich. Rozwiesza je grupa walczących feministek.

Plakaty namawiające do aborcji w Wielkiej Brytanii rozwieszono na przystankach MPK (© fot. Jakub Pokora)

Masz zdjęcie do tego tematu? Wyślij»
Plakaty nawiązują stylistyką do popularnej reklamy kart płatniczych. Oprócz zdjęcia młodej, atrakcyjnej kobiety, która usunęła ciążę, jest na nich wyliczenie kosztów związanych z turystyką aborcyjną. "Bilet lotniczy do Anglii w promocji: 300 zł, nocleg: 240 zł, aborcja w publicznej przychodni: 0 zł, ulga po zabiegu w dobrych warunkach - bezcenna. Za wszystko inne zapłacisz mniej niż w podziemiu aborcyjnym w Polsce" - głosi plakat. Rozklejają go łodzianki zrzeszone w Separatystycznych Rewolucyjnych Oddziałach Macicznych, w skrócie zwanych SROM. - Panie nie chcą się ujawniać, bo nie wszystkie ich akcje są legalne - mówi Izabela Desperak, socjolog z Uniwersytetu Łódzkiego, którą SROM wybrał na swoją rzeczniczkę. Ale nawet z nią "bojowniczki" kontaktują się przez Internet.

To już trzecia akcja SROM. W pierwszej feministki informowały o proaborcyjnym filmie "Podziemne państwo kobiet", potem polemizowały z reklamą jednego z banków oferującego "Konta na obcasach". Obecna akcja to sprzeciw wobec uchwalonej w 1993 r.
∨ Czytaj dalej
Reklama
ustawy antyaborcyjnej, która prawo do usuwania ciąży ograniczyła do sytuacji, kiedy dziecko jest owocem gwałtu lub gdy uszkodzenia płodu są zagrożeniem dla życia bądź zdrowia dziecka. Oficjalnych aborcji dokonuje się niewiele. W 2008 roku wykonano ich 499. Jednak według szacunków, podziemie aborcyjne to od 7 do nawet 200 tys. usuniętych ciąż rocznie. I właśnie o legalizację tego podziemia chcą walczyć członkinie SROM.

- Turystyka aborcyjna, której dotyczy nasza akcja, to fakt i rezultat patologii, jaką stworzyła ustawa wraz z poprawkami. Dopóki ktoś nie wymyśli stuprocentowo skutecznej antykoncepcji, kobiety będą zachodziły w niechciane ciąże i je usuwały- mówi jedna z organizatorek.

Plakaty budzą emocje. - Jeszcze nie spotkałem się z propagowaniem aborcji w tak skrajnej postaci - ocenia poseł PO Jarosław Gowin. - To przejaw zdziczenia moralnego, które coś, co większość społeczeństwa uważa za zabijanie dziecka, przedstawia jako coś normalnego.

- Ustawa zakazująca usuwania ciąży była w demokracji krokiem wstecz. Celem tych pań jest walka o prawa kobiet - ripostuje Izabela Desperak.

Dwa tygodnie temu ostrą kampanię antyaborcyjną przeprowadziła w Poznaniu Fundacja Pro. Wykorzystała w niej twarz Adolfa Hitlera. Takie akcje nie dziwią prof. Jolanty Kopki, socjologa z Katedry Polityki i Moralności Uniwersytetu Łódzkiego. - Reklamy się brutalizują. Żeby zwrócić czyjąś uwagę, trzeba szokować. A temat aborcji wraca przy takich okazjach, jak Dzień Kobiet czy projekt wprowadzenia parytetów - wyjaśnia.

Profesor Kopka zwraca też uwagę na pragmatyzację życia, która powoduje, że ważniejsza od zasad moralnych staje się użyteczność zachowań.

- Kiedyś obie strony odwoływałyby się do prawa do życia i prawa kobiet do decydowania. Teraz podnosi się kwestie użyteczności aborcji i jej ceny - wyjaśnia.

Pomysł łodzianek podchwyciły już feministki z innych miast. Podobne plakaty chcą rozwieszać m.in. poznanianki.

Przeczytałeś?

Oceń ten artykuł
+

Ocen pozytywnych

Ocen negatywnych

0 0
-

Komentarze (41)

Dodaj komentarz

Magda (gość) 2010-08-28 16:36

Aborcja

do groszek
po prostu brak słów na twoją arogancję i ignorancję
jak kobieta jest w niechcianej ciaży, to już znaczy, że puściła się
z byle facetem?! a może mąż ją zapylił po raz enty, i to on się nie martwil o zabezpieczenie!
a konsekwencje ponosi kobieta, więc jej wola co z tym zrobi!

0 / 0 zgłoś naruszenie odpowiedz

yy (gość) 2010-03-19 18:56

gosc

Mysle, ze tresc plakatu mija sie z celem, nie o reklame i promocje aborcji tu chodzi. Druga sprawa - wazne, aby rozwazyc rowniez, poza kwestia moralna, psychologiczna strone trudnej sutuacji, w ktorej znajduje sie kobieta rozwazajaca taka decyzje ... zrozumienie jej i wsparcie. Moze ma juz kilka dzieci i meza awanturnika, problemy z praca i w akcie desperacji i strachu przychodza takie mysli. Aborcja to ostatecznosc. Nie zycze nikomu, aby znalazl sie w takiej sytuacji. Wiecej zrozumienia i wsparcia dla tych kobiet !! a nie agresji i hasel - twoje cialo - twoj wybor. Ostateczna decyzja i tak nalezy do nich. Nie wiem czy o demokracje kobiet tu rowniez chodzi ?! To bardzo delikatna i trudna sprawa, budzaca wiele kontrowersji, sprowadzanie jej do sloganow plakatowych czy nawet demokracji kobiet jest duzym uproszczeniem.

0 / 0 zgłoś naruszenie odpowiedz

groszek (gość) 2010-03-13 20:55

Re

Każda kobieta która chce usunąć dziecko niech dziękuje Bogu za to że ich matki o tym nie pomyślały że to ich właśnie nie usunęły jak niepotrzebną rzecz z \"WŁASNEGO\" domu. Po za tym jest coś takiego jak antykoncepcja, którą może stosować każdy by uniknąć nie chcianej ciąży. Skoro kobieta \"UDOSTĘPNIA\" swoje ciało pierwszemu lepszemu facetowi może \" UDOSTĘPNIĆ\" swój brzuch na dziewięć miesięcy dziecku,a potem dać je do adopcji. Niech pamiętają, że jak potem będą pragnęły dziecka mogą już nigdy go nie mieć, a w takim momencie przyjdzie czas że będą myślały o tym co zrobiły.

0 / 0 zgłoś naruszenie odpowiedz

Blaise (gość) 2010-03-12 09:16

c.d. Re:

Ale przede wszystkim chce Cię poinformować, że to o czym tu piszemy nie ma najmniejszego związku z jakąkolwiek religią. ZBRODNIA, którą nazywasz "aborcją" (o! przeszło przez usta), to zamach na podstawowe i niezbywalne prawo człowieka- prawo do życia, a nie żadne prawo religijne.

Nie wiem też naprawdę, co ma ewentualna (piszę ewentualna, bo ja nikogo na niczym nie przyłapałem i z jednej str. jestem daleki o tego, by swoją wiedzę czerpać z tvn czy z googli, a z drugiej nie chce wyrokować, że na pewno takie rzeczy się nie zdarzają) pedofilia księży do tematu aborcji (?) Zbrodni nie wybieli się ani nie usprawiedliwi innymi zbrodniami.

aha, do kościoła można chodzić częściej niż tylko w niedziele- polecam :)

0 / 0 zgłoś naruszenie odpowiedz

Blaise (gość) 2010-03-12 09:16

Re:

Marku:
1) nie wiem na jakiej podstawie uznałeś moją wypowiedź za "typowo katolicką" (to zaszczyt),
2) tym bardziej, że po Twoich wypowiedziach wnioskuję, że nie masz pojęcia nie tylko o katolicyzmie (np. uwidoczniłeś kompletny brak zrozumienia istoty spowiedzi), ale nawet- szerzej- o chrześcijaństwie,
3) niemniej, chyba niechcący, nieświadomie skomplementowałeś mnie za moją wypowiedź "typowo katolicką", zatem dziękuję :)
4) ale jeszcze śmieszniejsze jest to, że- o zgrozo- sam siebie nazwałeś typowym katolikiem (najpierw piszesz: "Czego można się spodziewać po typowym polskim katoliku jak nie wycieczek osobistych w miejsce argumentów.", a kawałek dalej robisz sobie identyczną wycieczkę pisząc np.: "Rozumiem że epatujesz swoje dzieci zdjęciami z wojen, po wypadkach, gwałtach.").
5) nie wiem kogo umieszczasz pod pojęciem "Wy"- ja piszę za siebie i w swoim imieniu.

0 / 0 zgłoś naruszenie odpowiedz

monika (gość) 2010-03-10 23:18

Nie, nie i jeszcze raz nie!

No kurde ale ciąża i dziecko to nie zabawka, że można sobie je usuwać kiedy się tylko podoba. \"Oooo dałam dupy pięciu kolegom na imprezie, ooo zaszłam w ciążę, a to se usunę... I na następnej imprezie bzyknę się z jakimiś gościem, a jak zajdę w ciążę to przecież sobie usunę :)))\" Każdy wie do czego tak naprawdę seks został \"stworzony\" i każdy bierze odpowiedzialność za swoje czyny, wie czym to może skutkować. Trzeba się zabezpieczać!! Po to jest stworzona antykoncepcja!! A nie pozniej zabijac!!! Ja jak najbardziej zostaję wierna polskiemu prawu, które dopuszcza aborcję tylko w 3 sytuacjach.

0 / 0 zgłoś naruszenie odpowiedz

Jurko (gość) 2010-03-10 19:34

A do pana Gowina

To nie jest przejaw zdziczenia ale przypomnienie takim jak pan co oznacza słowo demokracja kobieta ma pełne prawo decydować o sobie i wara wszystkim od jej tyłka dlaczego nie macie odwagi zwołac referendum niech kobiety od 16 do 55 roku życia same określą czego chcą oczywiście z wyłączeniem zakonnic one przecież nie mają dzieci czekam na odważnego zobaczymy jak to jest z tą większością

0 / 0 zgłoś naruszenie odpowiedz

Jurko (gość) 2010-03-10 19:11

No wreszcie

światełko w tunelu a może stworzymy fundację pomagającą kobietom które chcą usunąć ciążę za granicą i nie mają pieniędzy na wyjazd nazwiemy ją stop karaluchom oczywiście zgodnie z polskim prawem bogu dziękuję że wstąpiliśmy do unii i są miejsca na ziemi gdzie czarne macki nie sięgają.Kochane Łodzianki choć nas się nie pokazuje większość panów w Łodzi jest za tym aby w tej sprawie decydowała tylko i wyłącznie kobieta nie poddawajcie się jesteśmy z wami

0 / 0 zgłoś naruszenie odpowiedz

Mark (gość) 2010-03-10 11:42

Typowo katolicka reakcja

Oczywiście, że grzechy, wiem wiem w niedzielę do kościoła, wyspowiadać się i znów mamy wzorowego gotowego do krzewienia wiary katolika.
Czego można się spodziewać po typowym polskim katoliku jak nie wycieczek osobistych w miejsce argumentów. Skoro odpisałaś to zapewne masz dostęp do szatańskiego narzędzia czyli internetu. Zapewne Google też nie jest Ci obce, zachęcam skorzystaj, wpisz hasło "pedofilia księża". Nie śmiem podejrzewać że próbujesz manipulować i udajesz tylko że nie wiesz o co chodzi, przecież to niegodne katolika, no chyba że w niedzielę do kościoła i po sprawie...
Rozumiem że epatujesz swoje dzieci zdjęciami z wojen, po wypadkach, gwałtach. No cóż trzeba wychować prawdziwego katolika żeby życie na tym świecie nie było mu straszne. Gratuluję :(
Żałosny ten Twój argument o skrobance. Domyślam że słowo aborcja nie przechodzi Ci przez usta, a "skrobanka" ma podkreślać jak straszny jest to czyn. Ty i tobie podobni mówicie, wierzycie, cokolwiek że to zbrodnia (wielkimi literami to jakaś większa czy co?), ja twierdzę że nie. I nie ma żadnego powodu dla którego ludzie o innych poglądach od Twoich mają się do Was dostosowywać. I żeby nie było, nie mówię że jest to coś co robimy na luzie z biegu. Jest to decyzja ostateczna, wymagająca od kobiety gruntownego przemyślenia, natomiast Wy nie macie żadnego prawa mówić jej co ma zrobić.

0 / 0 zgłoś naruszenie odpowiedz

Blaise (gość) 2010-03-10 09:15

niezrozumienie tematu

Marku,to o czym piszesz to grzechy (dla katolików,Ty może nazywasz to inaczej,nie wiem),a na nie podatni są wszyscy- także księża i lud katolicki, bo to ZWYKLI ludzie, tacy jak Ty, o ironio.

Przykro mi,że jacyś księża się do Ciebie (lub do kogoś z Twoich bliskich) "dobierali", bo wnioskuje, że właśnie takie masz doświadczenia. Bardzo mi z tego powodu przykro, jako katolikowi.

Przykro mi także, że ktoś wystraszył Twoje dziecko jakąś wystawą i że nie udało Ci się uchronić go przed tym. Czy to dziecko jest tym zaadoptowanym z domu dziecka, któremu okazałeś tak wielkie miłosierdzie? Cóż za wielkoduszność! Brawo.

Mimo wszystko ciesze się,że Twoja Matka ileś lat temu nie zrobiła "skrobanki" (czyt. NIE POPEŁNIŁA ZBRODNI). Doceń to i podziękuj Jej.

pozdro:)

0 / 0 zgłoś naruszenie odpowiedz

Ogłoszenia motoryzacyjne

Ogłoszenia pracodawców

  • Pracownik biurowy Łódź
    Obowiązki m.in.: biurowo-administracyjna obsługa biura projektu, prowadzenie podstawowej księgowości projektu, rejestracja uczestników w bazie danych pr...
  • inne Łódź
    Szukasz dodatkowych zarobków, a może stałej pracy? Nasza propozycja napewno Cię zainteresuje. Kontakt telefoniczny 693028890 lub mail dominika.rosa@wp.pl
  • Agent ubezpieczeniowy/Asystent Łódź,Zgierz,Tomaszów Maz.Skierniewice,Zduńska Wola
    pozyskiwanie nowych klientów i obsługę już istniejących -kompleksowy system szkoleń -wysokie wynagrodzenie prowizyjne -niekaralność -chęć do pracy w sys...